Varning för KLARNA – akta dig när du handlar online!
Det är sommar och visst är det praktiskt att passa på och beställa de saker du behöver från nätet istället för att lägga tid på att vandra runt bland butiker? Åtminstone tycker jag att det är smidigt att handla på nätet för utbudet är ofta större och nätbutikerna är öppna när jag kommer på att jag behöver fylla sockförrådet och jag kan ägna dagarna åt roligare saker – vilket rätt ofta är att ströva runt i småbutiker och hitta saker jag inte visste om jag behövde.
Betala alltid med kort
Näthandeln har många fördelar men det finns också ett par fallgropar när det kommer till betalning. Det finns ofta ett par alternativ. Ett är ofta att betala med plastkort. Jag väljer alltid detta alternativ.
Det du ska passa dig för är om det står något om faktura från företaget Klarna. Det har hänt mig mer än en gång att jag klickat att jag vill betala med plastkort men att jag ändå får en faktura från Klarna. Jag tror inte att det är en slump, att jag slant på knappen eller att det är något som var fel på affärens webbsajt.
Om du råkar ut för detta måste du bevaka alla ställen där en faktura skulle kunna komma neddimpande. Är du bortrest i några dagar måste du be någon vittja din brevlåda minst en gång per dag. Det kan mycket väl hända att du får räkning före du får någon vara (hände mig).
Leta bland bluffmejlen
De flesta mejlprogram har en separat inkorg där spam, bluff- och bedragarmejlen samlas. De där som erbjuder penisförlängning eller gratulerar dig till att du valts ut som en värdig mottagare av ett antal miljoner – om du bara först betalar en liten summa. Påstår att du måste klicka på en viss länk för att ditt kreditkort blivit kapat eller ditt Netflix-konto är på väg att stängas av.
Den mappen behöver du också öppna om du har hamnat i klorna på Klarna. För där hamnar alla kravbrev. De ser exakt ut som andra bluffmejl och har en annan avsändare. Nämligen Segoria. Vilket är exakt samma företag som Klarna.
Klarnas affärsidé är att hota med inkasso
Orsaken till att du måste leta bland bedragarmejlen är att det är så Klarna tjänar sina pengar. Genom att ha en kortare betaltid än vad alla andra företag har kommer många konsumenter att missa förfallodatumet. Nätet är fullt med berättelser om folk som har fått fakturorna levererade efter förfallodatum.
Företag som säljer varor och tjänster och är beroende av sitt varumärke har nästan alltid en mycket generös inställning till sina kunder. De vet värdet av att värna om sina kunder. Någon dag hit eller dit på en redan generöst tilltagen betaltid är inte hela världen. Huvudsaken är ju att kunden är positiv.
Men hela Klarnas affärsidé bygger ju på att många kunder ska missa betaltiden och få nya fakturor med originalsumman mer än dubblerad.
Klarna svartlistat
SVD skrev våren 2014 att Klarna tjänar pengar på att skicka folk till Kronofogden samt att Konsumentverket granskar Klarnas metoder. Konsumentsajten svartlistad.se har också publicerat en varning för Klarna/Segoria. Klarna har också dumpats av en del större sajter som CDON och Tradera.
Klarna har dock fortsatt i samma fotspår ändå. Klarnas inkassogren hävdar exempelvis att jag har en obetald faktura från Let’s Deal men jag fick aldrig ens upp frågan om att betala med kreditkort – vilket jag såklart hade valt. Jag har heller inte fått det jag ville beställa men det är ju en smärre petitess.
Uppenbart är enda sättet att få stopp på Klarnas metoder en rejäl konsumentbojkott. Hoppas att du som läser detta är uppmärksam på hur du handlar samt sprider denna varning vidare!
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on januari 6th, 2021 at 09:09 f m
Jag köpte nån gång något litet (har glömt vad) via mobilen. Rätt vad det är hör de som köpte mitt förra hus av sig (de har bott där i 2 år nu) och säger att jag fått ett Klarnakuvert. De skickar över det och jag ringer genast Klarna. Har ju adressändrat för 2 år sen och vidaresändningen upphörde för bra länge sen också. Då visar det sig att deras system för mobilköp inte adressuppdateras samtidigt som deras system för vanliga köp. :( Iallafall skulle hon ändra nu. Men man blir ju lite lätt sur. Vad hade hänt om inte mina husköpare varit snälla?
Men hjälp! Ja hade inte de nya husägarna varit hemma och tagit sig tid att ringa dig så hade ditt köp blivit dyrt!
Jag har aldrig haft några problem med Klarna.
Vilken tur du haft. Hoppas att den håller i sig för dig.
Vidrigaste företaget som finns. Upplever i detalj samma saker som dig med tillägget att de medvetet valt att skicka till felaktig adress. Sedan har de såklart lyckats få tag på mig när det gått till inkassobolaget som ägs av – Klarna. Usch….
Hej Johan,
Usch vad tråkigt att höra! När jag postade inlägget så fick jag höra många skräckhistorier. Och några som var nöjda. Efter ett tag så vågade jag mig på att handla från ett företag som anlitar dem igen (det är faktiskt svårt att låta bli). Det gick bra tack vare att jag var extremt noga och lusläste precis varje steg i betalprocessen för att inte hamna i deras fällor. Glad i hågen handlade jag en gång till. Helt plötsligt hade jag blivit ansluten med autogiro till dem och de tar kreditupplysning på mig. Jag loggade såklart direkt in på banken och tog bort autogirokopplingen men blev lite skraj för hur lätt den kopplingen blev gjord utan att jag märkte det. Så nu har jag återgått till att ifall en butik använder Klarna så handlar jag hos deras konkurrent.
Japp jag började googla efter allt strul jag fick med klarna. Inte helt ovanligt tydligen. Till och börja med hade jag fått en faktura på mail som jag missat. Efter det fick jag en påminnelse som jag inte orkade bestrida utan betalade och tänkte att ja men skönt nu kan jag slippa problemet. Några veckor senare kommer ett inkassokrav från segoria. WTF jag höll på o bli tokig. Ringde upp och de skyllde på postens hantering men strök den extra avgiften iaf. Skulle inte förvåna mig om det går till inkasso ändå. Ska aldrig mer använda mig av faktura från klarna.
Hej,
Tråkigt att höra hur du drabbats. Det verkar vara hela affärsidén att så många som möjligt ska hamna hos Segoria (som såvitt jag förstått är samma koncern som Klarna). Jag handlar överhuvudtaget inte i butiker som har Klarna. Om det inte finns annat betalningssätt så blir det inget köp.
Jag har visserligen inte råkat ut för annat än att Klarna vill bita sig fast i dator och mobil. Men jag vill absolut inte ha med dem att göra! Tack för informationen här.
Varsågod! Ha en fin dag!
Kul att hitta denna blogg. Jag beklagar alla som fastnar i Klarnas klister. När man handlar något på nätet måste man vara ytterst noga, jag rekommenderar att alltid betala kontant genom den internetbank man anlitar. Själv har jag Skandiabanken.
Finns det skillnader mellan internetbankerna som gör att det hos somliga är svårare att undvika Klarna?
Hej igen,
Så vitt jag vet spelar det ingen roll vad du som kund har för internetbank.
Jag betalar också alltid direkt. Fast ibland har jag hamnat i Klarnas klor även när jag tror att det alternativ jag valt är att betala direkt.
En gång kom det hem information att de gjort en kreditupplysning och anslutit mig till autogiro. Jag hade absolut inte kryssat i autogiro utan att jag ville betala direkt. Lurigt.
Nu handlar jag i fysisk butik hellre än att handla hos ställen som har Klarna.