Utflyktstips: dagstur till Oslo
Hur kan någon med mitt schema ens komma på tanken att nöjesåka till Oslo över dagen? Det är faktiskt tack vare det senaste påhittat från mitt favorithatobjekt som jag kom iväg på en dagsutflykt till vårt västra grannland. Trogna läsare av bloggen vet att allt ont i världen (terrorn, klimathotet och typ allt annat) egentligen är ett visst företags fel. Om inte detta är bekant kan jag nämna att ett av mina pågående bokprojekt, en genomsarkastisk satir, har arbetsnamnet Mina tusen dagar med Skanska – en titel som eventuellt behöver ändras till Mina 10 000 dagar med Skanska.
På flykt från nya grävskopor till Oslo
Bakgrunden till att jag överhuvudtaget var på Sveriges framsida (där jag alltså äger en lägenhet som jag sällan vistas i) är att en god vän frågade om han kunde sova hos mig några nätter. Han hade en natt bokad på Park Hotell men det vore ju kul att ses lite också. Jag sa genast ja, jag har visserligen en att göra-lista lång som en arm men det var länge sedan jag tittade till lägenheten. Normalt brukar Biologen åka förbi den ibland och vattna det fåtal växter som ännu inte gett upp, men hon fick inte upp låset. Eftersom jag kan jobba några dagar på distans var som helst så länge det finns el, wifi och är byggbullerfritt satte jag mig på tåget till Göteborg. Jag trodde att jag skulle kunna jobba på Vänortsgatan eftersom Skanska efter tre år dragit vidare. Ha! Det hade de inte alls.
Så istället för att vinka av min kompis när han på morgonen skulle åka till Oslo hoppade jag in i bilen med fulladdat batteri för att få en effektiv arbetsdag i ett rullande kontor. Har för mig att jag försökt det där med att arbeta i bil förut. Det lämnar en del att önska vad gäller ergonomi samt tillgång till toaletter och kaffe. Detta uppvägs av andra fördelar (nämnde jag byggbullerfritt?).
Särskilt trevlig blir det om man har en chaufför som är på väg någonstans där man kan få en fin promenad i nya omgivningar när man kommer fram. Och Oslo visade verkligen upp sig från sin bästa sida. Vägen dit var kantad av dimma från alla håll och regn och mer än en gång funderade jag på hur genomtänkt det var att köra norrut i november. När man kommit in i Norge och närmar sig Oslo går vägen genom en del långa tunnlar och när vi kom ut ur en av dem sken solen. Det var som om vi hittat dörren till en annan värld.
Aker brygge och Akershus fästning
När vi såg en vägskylt mot Aker brygge föreslog jag att vi skulle svänga av och parkera bilen. Aker brygge lät nämligen bekant. Och om något låter bekant så är det antagligen fint och värt ett besök (alternativt värsta kvarteren som man ska undvika). Någon större research av sevärdheter i Oslo inför resan hanns aldrig med.
Aker Brygge visade sig vara riktigt fint. Där vi kom ner kunde vi åt ena hållet se en stor modern byggnad som jag senare tog reda på var Astrup Fearnley Museet med modern konst. Åt andra hållet lockade en fästning uppe på en höjd. Eftersom fästningar utövar en starkare dragningskraft än moderna byggnader drog vi oss dit och hamnade på så sätt på Akershus fästning. Gammal kungaborg. När vi snurrat runt där några varv började vi bli hungriga och medvetna om att dagsljuset är begränsat i november.
Vi knapprade in Vigelandsparken i mobilen och styrde mot den sevärdhet som just nu toppar Tripadvisors lista med saker man måste göra i Oslo. Det var betydligt kallare att promenera runt i skulpturparken men fint. Ett urval av bilderna har fått ett eget inlägg.
Dagens sista stopp blev bland museerna ute på museiudden. Den heter säkert något annat egentligen men där ute finns Kon-Tiki, Fram, Vikingaskeppshuset och Norsk Folkemuseum. Kon-tiki och Fram har jag varit på redan så de prioriterade vi bort. Det är visserligen 30-35 år sedan så någon annan gång kan jag tänka mig att göra ett återbesök. Vikingaskepp var det som lockade oss mest men när vi väl parkerat på baksidan och promenerat in visade det sig att de inte har någon restaurang.
Vi tog bilen och svischade tillbaka till Norsk Folkemuseum som vi passerat på vägen. De har en 1100-tals stavkyrka och många byggnader som såg ut att vara värda en närmare titt men det hann vi aldrig med. Under snabblunch bestående av räkmacka och en mikrad våffla fick datorn lite extra ström så att jag kunde arbeta lite på återresan också (jag bara alltså runt på datorn hela dagen i jakt efter elkontakter).
Gokstad- och Osebergsskeppet
Efter vår sena lunch återvände vi till vikingaskeppen. De är tre stycken, två som varit gravar för män och en som varit en kvinnograv. De två som är bäst bevarade är Gokstad respektive Osebergsskeppet. Ekträet som använts till dem är båda huggna på 800-talet och de har bevarats för att de legat i blålera eller lerhaltig jord. Förutom själva skeppen innehåller huset som är specialbyggt för skeppens räkning många föremål. Slädar, en vagn och olika möbler är mycket utsirade. Det fanns också rester av textilier.
Det tog oss drygt tre timmar att köra till Oslo från Göteborg och fyra timmar hem då vi fastnade i rusningstrafiken i Oslo. Åker man sommartid så kanske man kan stanna längre och undvika köer hem.
Om det finns trevliga ställen att fika på längs vägen så missade vi dem helt. På vägen upp blev det frukost på McDonalds och förmiddagskorv på en norsk mack, på hemväg nöjde vi oss med en kvicklunsj.
Den norska kronan är inte alls så stark som förr men att äta i Norge är fortfarande dyrt. Hade jag haft bättre koll hade jag haft med mig mer än varsin banan som skaffning. Jag kan absolut tänka mig att åka till Oslo snart igen.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on mars 20th, 2023 at 10:12 f m