Tredje gången gillt för cykelbanan?
Jag filar på ett brev till Mölndals kommun…
Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
Det smärtar mig att behöva skriva detta brev då jag om någon verkligen är less på allt vad byggverksamhet heter. Jag är också den första att värna om kommunens skattepengar. Men ni måste nog skicka tillbaka Torslanda entreprenad eller någon annan med grävskopor och göra om och göra rätt. Jag talar om den flyttade cykelbanan utmed Bifrostgatan. Den som redan byggts två gånger.
Tyvärr missade man båda gångerna att det ligger hus här. Det är viktiga hus. Inte för att jag råkar bo i dem utan därför att de är fina exempel på 1950-talsarkitektur. Det har era egna tjänstemän slagit fast. Till stor kostnad och besvär för oss som bor i bostadsrättsföreningen Harald Stake kan jag tillägga.
Tidstypiska 1950-talshus värda bevara
När vi skulle byta balkongen fick vi inte sätta upp moderna balkonger som tillåter social samvaro, de skulle vara tidstypiska vädringsbalkonger. De som vill följa tevesändningar från sina hemländer via parabol, de får flytta någon annanstans. Färgen på husen fick vi inte ändra (trots att det råder lite olika åsikter om det verkligen är originalfärg) och när vi bytte ytterdörrar kunde vi glömma leta efter billigaste, energisnålaste eller något annat rationellt alternativ. Vi var fast med ett visst utseende. De nya garagedörrarna är byggda av samma hantverkare som byggde ostindiefararen Götheborg. Snyggt ja, billigt nej.
Den extra kostnaden, som belastar våra månadsavgifter, vore ok om omsorgen var konsekvent. En cykelbana i knät – på vilket sätt bevarar det den viktiga 1950-talskänslan? Det här staketet, vilken 1950-talsdesigner ligger bakom det? Och vem kom på att det var fiffigt bygga cykelbanan en bit upp för att garantera insynen?
Nä, gör om och gör rätt
När jag nu ändå har er på tråden så vill jag komma med några tips till byggperioden.
Den som sätter upp taggtråd före gatubelysningen tänds- den har läst projektplanen upp och ner! Det här med belysning är faktiskt också väsentligt under själva byggfasen. Vi vill inte ha en upprepning av oktober-november förra året när området var nattsvart och staket, gropar och omvägar infördes helt utan förvarning. Det är heller inte fel att skylta samtidigt som vägar läggs om, inte några veckor i efterhand.
Det är kanske att vara överdrivet pedagogisk men jag påminner om att marken är fuktig och ordentligt underarbete krävs. Första gången cykelbanan byggdes missades detta, trots att man rivit ner en häck av vass och grävt i ren lera.
Det är ett tag till sommaren men jag har lärt mig att alla byggprojekt tar ordentligt med tid och därför är det viktigt börja nu, så det blir klart i tid. Tack vare ert värnande om 1950-talsstilen sitter vi fast med små balkongen i ca 45 år till. Vi är därför hänvisade till uteplatserna runt om husen om vi vill bre ut en filt eller umgås. Bilden visar den enda platsen med eftermiddagssol, därmed en populär plats för eftermiddagskaffet och för solbadning. Det är ingen katastrof att där hamnat en hög med grus och asfalt även om det kanske inte varit mitt första val som underlag. Vad som är värre är risken för olyckor när cyklisterna felaktigt tror att de kan cykla rakt genom vår trädgård. Därför är det väsentligt att den riktiga cykelbanan byggs på rätt plats innan utomhussäsongen är här igen!
Den grå vägen är original-cykelbanan, det röda strecket var någon av misstag lagt den nya cykelbana, rakt genom vår trädgård!
Taggiga hälsningar
Chefstomaten
Boende Vänortsgatan 9
Det här inlägget dedikerar jag till Victoria som följer rapport från bygghelvetet med sann skadeglädje och blir besviken när jag bloggar om något annat :-).
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024