Tomatsallad: punktering- & grävskopebloggen
När man startar en ny webbsajt är det många val; färger, utseende, menyer och så själva innehållet. Vilka områden kommer vara huvudämnen (kategorier) respektive underrubriker (etiketter)? Jag tycker det är svårt att spå exakt vad jag kommer skriva om och efter ett tag brukar strukturen vara i behov av uppdatering.
Två ämnen som jag inte hade en aning om skulle dyka upp här när Tomatsallad startades var punkteringar och grävskopor. Grävskoporna är på väg att flytta ut till en alldeles egen sajt. Skälen är flera, ett är att det kommit önskemål från mina sponsorer att slippa snubbla över inlägg som bryter av ganska kraftigt mot den i övrigt positiva och gemytliga atmosfären här inne och ett annat är att jag ska kunna driva en kraftfullare kampanj mot Skanska. Utvecklingsarbetet går just nu trögt pga en allmän förkylning som verkar ha drabbat både mig och nätverket.
3 punkteringar på 3 bilar på drygt 3 månader
Med detta inlägg hoppas jag sätta punkt för ämnet punkteringar. Minns ni när Kocken och jag skulle till Menton i vintras men stoppades av att grannen strött ut skruvar i garaget? (Läs annars inlägget igen för det är rätt kul). Kan man verkligen ha sådan otur att man får två bilar punkterade inom sju veckor? Sa vi då.
Sedan dess har Kocken köpt en ny bil. En mycket fräsig sådan med massa finesser. Som att den kan skriva saker som ”kontrollera däcktrycket i vänster framdäck” i panelen. Vänster framdäck.
Alltid vänster fram. Nedanstående fordon vore kanske något för oss, med bara ett framdäck så finns inget vänster fram.
Det var dock ”bara” pyspunka på nya bilen och inga bärgningsbilar inblandade – alltid något. Igår var bilen hos Däckia och där hittades rester av en skruvmejsel i däcket.
Felsökning och lagning kostade 391 kronor vilket vi har för oss var rätt mycket mer än vad samma övning – fast då med skruv istället för skruvmejsel i däcket kostade för elva veckor sedan i Antibes. Men nu är det slut. Jag tänker inte tolerera några fler punkteringar. Så det så. Spikar, glasbitar och annat vik hädan!
Bilder och ämnen på Tomatsallad
Jag är som sagt hängig vilket gör att allt går i långsam takt. Även detta inlägg. Ett kort inlägg om och med ett däck var min första plan. Men orkade inte gå ut och fotografera ett däck. Tanke två var att illustrera inlägget med en fransk lyxbil. Jag har ett gäng sådana i bildarkivet, jag får ju ibland ryck och fotar bara gröna fönsterluckor, franska katter eller något annat under en period (just nu fotar jag ingenting eftersom jag som sagt är sjuk).
Sedan började jag skriva om webbutveckling, hur jag när jag startade Tomatsallad tänkte att vin, öl och kaffe skulle varvas med utflyktstips till smultronställen. De två förstnämnda kategorierna har sedan nästan utgått. Öl dricker jag knappt längre och vin dricker jag förvisso periodvis en hel del men då i allmänhet kvällstid och/eller i sociala sammanhang. Och då är det svårt (eller inte särskilt populärt) att ta snygga bilder… Alltså blir det inte speciellt många inlägg om vin heller.
– Men hallå, vad hände med ett inlägg om punkteringar? Påminde jag mig själv och så kom jag ihåg det trehjuliga fordonet. La till det och började stryka. Och sedan lägga tillbaka text. Men nu, nu får det vara nog. Det här inlägget blir inte bättre av att jag filar på det mer. Bara bryta ihop och komma igen imorgon med något bättre. Förhoppningsvis utan varken punkteringar eller grävkopor inblandade.
Cabrioleten är fotad i Antibes, precis när den är på väg svänga upp på den enkelriktade vägen längs muren. Den aningen mindre lyxiga trehjuliga modellen har jag fångat i en gränd i gamla stan i Nice. Kanske skulle skriva något om franska Rivieran?
Just nu deltar jag i #blogg100 – en utmaning att blogga ett inlägg om dagen i etthundra dagar. Jag blandar därför ämnen hej vilt nu när det nästan bara är upploppet kvar, detta var nummer 79/100 i #blogg100.
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
- Hälsingegården Gästgivars i Vallsta – världsarv som nu är öppet - söndag 22 september 2024
- Vi gillade de spralliga järvarna mest på Nordens Ark - fredag 20 september 2024
Last updated on mars 20th, 2023 at 10:12 f m