Telia del 5
Det här inlägget är en fortsättning på Telia fiberinstallation del 4. Läs den texten först, annars blir denna text helt obegriplig. Det är ändå halvt obegripligt hur Felia fungerar. Håll i er!
Sociala medier-teamet svarar ”goddag yxskaft”
När jag twittrade ut länken till förra texten (Telia fiberinstallation del 4) fick jag som svar från Telia telefonnummer och telefontider till Telia Öppet Fiber. Ett svar som framstår som goddag yxskaft med tanke på vad som stod i inlägget. Den vänliga tolkningen är att personen som skrev inte hade läst vad hen svarade på. Gissningsvis har vederbörande som uppgift att se till att alla tweets besvaras men det spelar ingen roll hur de besvaras. Det finns väl någon mätning på andel tweets som besvarats och den mätningen tar väl inte hänsyn till vad som svaras, bara att något skickas.
Tredje teknikern som vill titta på fel sak
Kocken blev i början av veckan kontaktad av en underleverantör, en tekniker, som hade i uppdrag att felsöka vår fiber. Han ville därför boka en tid för att komma in i huset och göra det. Kocken frågade om han inte kände till att en tekniker var här i lördags?
Två tekniker har med tre veckors mellanrum kommit fram till samma sak: att felet ligger i Telias station. Att skicka hit en tredje som kollar på vår fiber utan att något först görs i Telias station, känns inte som om det kommer att hjälpa ett dugg.
Telia Öppet Fiber har noll koll
Kocken har även fått ett meddelande från Telia Öppet Fiber att underleverantör försökt att kontakta Kocken men att Kocken ej var anträffbar. Ett meddelande som har noll och ingen förankring i vår verklighet och inte ger några som helst indikationer på att Telia är på gång med att laga sin station.
Förutom att det är irriterande att sakna fibern som skulle installerats i maj är det faktiskt lite intressant att studera det kompletta kommunikationshaveriet inom Telia.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Hej olyckskompis! Nappade på fiber efter en massiv övertalningskampanj av en utomstående sk samarbetspartner som hade betalt just för det. Kille kom och planerade indragning av fiber, vilket han skulle göra en månad senare. Hörde sen inget och inget… 8 mån senare kommer hotfullt mail om att de sökt oss många gånger, att vi inte varit anträffbara och att därför kan avtalet brytas och vi kan bli skadeståndsskyldiga.
Vilken bullshit! Telia och alla deras skiftande underleverantörer hade inte hört av sig alls!
Efter oändligt mycket tjafs dras fiberkablarna in i huset precis 15 månader efter avtalet slöts. Beställer sedan bredband via fiber från Telia. Lägsta hastighet som vi levererar till er villa är 100 mbit/s. Långt med än vi önskar och behöver. Och ungefär dubbelt så hög månadskostnad mot tidigare ADSL. Ej att förglömma de 20.000 kr för fiberinstallationen – som man av någon konstig anledning inte kan få ROT/RUT-avdrag för.
Efter ytterligare ett par månader kan man koppla in fiber-internet att fungera. Hastighet enligt Bredbandskollen 35 Mbit/s! Telia garanterar inte att angiven hastighet funkar. Men man måste ändå betala för 100.
Välj en annan bredbandsleverantör, om du kan!
Nej men ooooo vad tråkigt att höra.
Det där med ”ni är inte anträffbara” har ju även vi hört. Nu har vi faktiskt fått fiber. Har tänkt blogga om det men inte hunnit ännu. Telia fick nog efter fyra inlägg och en person åtog sig att ta tag i det hela och vips var det fixat, det som var omöjligt innan.