Zick-zack genom Europa för att pricka in de vackraste tågsträckorna
Detta är sidan tre i ett långt inlägg där jag berättar om en tågluff genom Europa. Bläddra med sidnumren eller länkarna längst ner för att komma till inledningen eller nästa del.
Dag 2: Tågluff genom Schweiz med spektakulära vyer
Tågluff genom Schweiz med Bernina Express. Spektakulära vyer med tåget som är ett Unesco världsarv.
Dagens agenda:
- 07.41-10 Tirano-St Moritz
- 11.02-13.02 St Moritz-Chur
- 13.09-15.27 Chur-Basel
- 16.13-18.27 Basel-Mannheim
- 18.39-19.18 Mannheim-Mainz
Lätt stressig morgon eftersom hotellet inte började servera frukost förrän 07.00 och vi skulle med första tåget. Skönt att vi valt hotell med utsikt över rälsen i alla fall. Det betyder kort promenad efter hastig frukost. Gräsligt kaffe och total avsaknad av grönsaker men gott pålägg. Vi tog varsin macka i fickan när vi rusade iväg till tåget.
Bernina Express – det schweiziska tåget som är ett världsarv
Dagen inleddes med Bernina Express, tåget som är orsaken till att vi åkt så långt österut under gårdagen (och har förärats ett eget blogginlägg). Vi åkte mitt emellan säsongerna. Vinter och sommar körs utflyktsvagnar med glastak. De kostar extra. För vår del praktiskt att vi bara var två sällskap i vagnen. Vi kunde vandra fram och tillbaka mellan sidorna allt eftersom tåget svängde. Foto: minst blänk från fönstren om man står upp längst bak. Men ont i rygg och handleder. Blev efter ett tag viss kö där. När vi rullade ut från Tirano kantades spåret av hus och blommande fruktträd. Spåret byggt genom byar och tvärs över vägar ibland.
Första fotoprojektet en vacker sjö där bergen speglade sig. Därefter började tåget klättra upp för en bergssida. Vi såg samma by om och om igen, ömsom på höger och ömsom på vänster sida. Höga granar. Snö på högsta punkten. På vägen ner passerade vi skidorter. Flera kabiner. Såg en längdskidåkare vänta på att gå över rälsen. Andra träd. Snö på dem högst upp. Det går att hoppa över kroken till St Moritz och korta av resan.
St Moritz
Dyrt kaffe (cirka €5 för en espresso) men snabbt wifi på stationscaféet. Dock går det ej att ladda datorn här heller. Det gick på tåget igår men inte på hotellet eller här. Mobilen funkar. Smalare kontakt. Passar på och kollar sociala medier och gör backup på bilder. Vi kunde ha sett lite av St Moritz men prioriterade ström och wifi.
St Moritz-Chur
Nästa del med de röda tågen. En del moln har dykt upp men den utlovade snöstormen har vi ännu ej sett till. Nästan tvåhundra broar eller något åt det hållet. De gav en del guidning i högtalarna. Men det var ingen tydlig övergång frän tyska till engelska vilket betyder att jag missade att börja lyssna när de bytte språk. Direkt efter St Moritz en fem kilometer lång tunnel. Bygge pågår att göra en ny tunnel. Den blir klar om ett par år. Då ska den nuvarande bli reservtunnel. Rejält brant där vilket gör att tåget körde långsamt. Historiska tåg samt tågmuseum.
Kaffevagn rullade förbi. Riktigt läskigt kaffe. Urk. Vi hade precis halt om halvt somnat när vi passerade över en smal ravin.
Chur-Basel
Vi gick direkt till Bistron (38,80 CHF). Allt i Schweiz är dyrt. Vi köpte soppa. €8 för tomatsoppa. Jag valde öl, Maria vitt vin. Ölen hamnar i nedre mitten av resans öl, bättre ön Carlsberg men inte lika bra som tysk eller fransk öl.
Maria konsulterade Railplanner-appen som fungerar offline. Jag tittade ut. Lite mer industrier och fler hus än tidigare men också små kossor, getter och hästar. Stor sjö på höger sida. Typ någon timme eller så. Ända till Zürich. Vi försökte fråga om det var bäst byta där eller i Basel. Ingen ville säga något definitivt men vi tror mer på Rhendalen.
Basel
Wifi. Ganska långsamt men iaf möjligt att börja leta övernattning.
Tyskt tåg till Mannheim och sedan till Mainz
Öldags igen. Jag köpte en stor öl för €3.90. Vinsluttningar på höger sida och sparrisodlingar på slätten. Syrenerna blommar. Allt är grönare. Wifi på tåget så fort vi lämnat Schweiz. Allt känns bättre när vi kan surfa igen. Nästa tåg överfullt men vackert kvällsljus.
Mainz
I Mainz hittade vi ett hotell relativt nära tågstationen och gav oss av ut på promenad. Vi gillade verkligen Mainz. Efter en lång dag med många intryck var vi egentligen rätt trötta men vi vandrade en sväng genom staden, såg Rhen i kvällsljus och en hel del fina byggnader. Det finns också en del konstverk som minner om att det var här Johannes Gutenberg verkade.
Vi var ganska hungriga och gick förbi många restauranger men ingen som vi kunde enas om. Vi var på väg tillbaka till hotellet när jag såg en folksamling i en gränd. De var samlade på ett par uteserveringar. Konceptet var att stället bryggde sin egen öl och sedan kunde man bläddra i en tidning med menyer för alla restauranger i närheten. Bara att välja vad man ville ha så ringde de dit maten. Fiffigt!
- Inledning: tåg mellan Rivieran och Sverige
- Dag 1 från franska Antibes till italienska Tirano
- Dag 2 från italienska Tirano till tyska Mainz via alptoppar i Schweiz (det vill säga denna del)
- Dag 3 längs Rhen och hem till Sverige.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on april 17th, 2022 at 07:51 f m