Zick-zack genom Europa för att pricka in de vackraste tågsträckorna
Tänk att det redan har gått ett år sedan jag tågluffade till och från franska rivieran med Maria Unde Westerberg – resan som resulterade i reseguiden Rivieran inom räckhåll! Att tågluffa genom Europa är en mycket trevlig upplevelse. Sitta bekvämt tillbakalutad i ett tågsäte och titta ut när höga berg, mäktiga floder och lockande vingårdar glider förbi utanför fönstret ger en annan förståelse för Europas geografi än att läsa om det i en bok. (Nu satt jag iofs inte bekvämt tillbakalutad i något tågsäte utan stod mest upp vid något fönster med mina kameror).
Så här när alla gränser är stängda känns det ännu mer fantastiskt att det fanns en tid när man kunde röra sig fritt i Europa. Så har det inte alltid varit och det är något jag hoppas att vi sätter värde på, när de öppnar igen. Det gäller att se till att den här virusepidemin inte utnyttjas av reaktionära krafter till att permanenta stängda gränser.
Perfekt resa med erfaren reseguide
Min resa var extra lyxig för jag behövde inte hålla koll på några biljetter. Det är den delen som gör att många drar sig för att åka med tåg. Just nu känns det som ett futtigt problem. Men jag behövde inte allt bry mig eftersom Maria skötte den delen och improviserade en del längs vägen. Det enda vi hade bestämt när vi gav oss av var att vi skulle åka Bernina Express.
Maria har rest många gånger med tåg mellan Stockholm och Nice. Hon har passat på och testat många olika vägar och det är hon som skrivit alla tågtipsen i Rivieran inom räckhåll. För smakprov, kika in på hennes webb, exempelvis detta inlägg om olika vägar ner till Rivieran. (Eller slå till och skaffa boken Rivieran inom räckhåll).
Foton och anteckningar från tågluff 2019
Jag kom hem från vår tågluff med tusentals bilder eftersom jag reste ”lätt” med dubbla kameror. Ur den bildskörden, samt ur arkivet grävde jag fram bilder till boken. (Bland annat kom en bild från Grasse med som prydde det allra första inlägget i kategorin franska rivieran för tio år sedan.) Men eftersom det var så himla stressigt när boken skulle tillverkas hann jag faktiskt aldrig titta igenom alla bilder från tågluffen. Till det här inlägget har jag redigerat en hel del av bilder som jag inte minns att jag tittat på tidigare (i varje fall var de helt oredigerade i bildarkivet).
Jag kom också hem med en hel del anteckningar eftersom jag min vana trogen antecknade en del från resan. De anteckningarna tänkte jag nu publicera i lätt redigerad form (det blir många stavfel på mobilen). Jag säger inte att detta blir stor litteratur. Det är mer för att jag föredrar att ha mina reseanteckningar på Tomatsallad än i mobilen. Anteckningarna från de första två dagarnas resa är ganska detaljerade, men sedan verkar jag ha tröttnat för anteckningarna från tredje dagen var milt sagt sporadiska (jag har byggt ut dem en smula).
Till Rivieran åkte vi nattåg och mötte våren genom Frankrike
Ner till Rivieran tog vi en av de snabbaste vägarna som fanns våren 2019. Vi startade på morgonen i Stockholm och bytte till ersättningsbuss i Köpenhamn för att ta oss till Hamburg via tågfärjan mellan Rödby och Puttgarden. Den bussen behöver man inte åka längre. I Hamburg gjorde vi som många andra svenskar, satte oss på nattåget. Vi klev dock av i ottan vilket de flesta andra inte gjorde. Efter lite trasslande i sidled kom vi till Paris där vi bytte tågstation och satte oss på snabbtåget till Marseille. Det var magiskt att resa genom Frankrike och se hur vegetationen skiftade. Från Marseille tog vi sedan det lokaltåget österut. Jag kom fram till Antibes på kvällskanten, dagen efter att vi lämnat Stockholm och tre dagar efter att jag lämnat Göteborg. För mer detaljer, klicka på raka spåret med tåg till Antibes.
Vi var på Rivieran ett par dagar och passade på och gjorde ett par utflykter eftersom vi hade dagar kvar på våra Interrail-pass. Bland annat gjorde vi en tågutflykt längs havet till Cap d’Ail och en upp i bergen till Saorge. Sedan vände vi hemåt. Vi åkte dagtåg genom Italien, Schweiz och Tyskland för att pricka in de vackraste sträckorna, inklusive två världsarv, och övernattade en gång i Italien och en gång i Tyskland. Så här i efterhand önskar jag att vi tagit fler stopp och fler hotellnätter men just då hade vi bråttom tillbaka till Sverige.
Varje dag har en egen sida
Eftersom det här inlägget blev ganska långt och innehåller nästan nittio bilder är det tungladdat (även om jag gjort bilderna mindre än jag brukar). Tomatsallad ligger på ett ganska segt webbhotell så har jag delat upp texten på flera sidor. Tanken är att det ska gå en aning mindre långsamt att ladda varje sida på det sättet… (tveksamt om det funkar men teorin låter vettig). Bläddra med sidnumren längst ner eller använd dessa länkar (som återkommer). Nu kör vi!
- Dag 1 från franska Antibes till italienska Tirano
- Dag 2 från italienska Tirano till tyska Mainz via alptoppar i Schweiz
- Dag 3 längs Rhen och hem till Sverige.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on april 17th, 2022 at 07:51 f m