Snöröjning del 2
Detta är en uppföljning av Snön trillar ner även på cykelbanorna! Jag har fått in ett antal intressanta reaktioner på det inlägget. Genus, nationalekonomi, punktering och så har jag läst vad som gäller i Göteborg.
I Karlskoga är genusaspekt på snöröjning lönsamt
Anna Hass (@glimra) tipsade om att förra året var det en kommun som räknade på den nationalekonomiska aspekten och kom fram till att ifall man börjar med gångbanor och cykelbanor kommer den totala arbetskraften till jobbet fortare. Dessutom finns det en genusaspekt, det är oftare män som kör bil och kvinnor som går/cyklar. Detta har Stina Kållberg, informatör från Karlskoga kommun, skrivit om under rubriken Därför behövs genusmedveten snöröjning. (Tack Anna för tipset).
Artikeln är intressant men det är nog otaktiskt att blanda in begreppet genus i diskussionen. Det genererar en rad rent ut sagt fjantiga kommentarer. Allt från könet på de som kör plogbilarna till någon tro att plåtskador på bilar är allvarligare än brutna armar och ben.
Det jag tycker är intressant är att de i Karlskoga funderat igenom hur de ska prioritera. De har exempelvis kommit fram till att eftersom föräldrar kör barn till dagis innan de kör till jobbet är det klokt att prioritera vägarna till dagis före vägarna till de stora arbetsplatserna. Under devisen att det är lättare köra bil i en decimeter snö än att gå i samma snömängd har de nu lagt om i vilken ordning vägar, busshållplatser och gångbanor plogas.
Göteborg väntar tills snön har lamslagit staden
Jonas Ransgård (@jonasransgard), vice ordförande i Göteborgs kommunstyrelse tyckte jag hade skrivit ett roligt inlägg och tipsade om hur vinterväghållningen är tänkt att fungera i Göteborg (tack!).
Jag har nu plöjt igenom dokumentet och har en del förslag på förbättringar. Jag vänder mig i princip mot två saker. Det första är att snöröjningen startar ”vid ett maximalt snödjup” på 5 cm för huvudvägnätet eller 8 cm för bostadsgator. Det gör att stan hinner lamslås innan snön är bortplogad. Smhi varnar när snö är på gång. Plogbilarna kan skickas ut vid första flingan.
Sedan har Göteborg inte tänkt som Karlskoga utan cykelbanor kommer sist. Det är också fluffigt formulerat när det ska göras.
Åtgärdstiden för snöröjning och halkbekämpning får inte överstiga 12 timmar. Målsättningen ska dessutom vara att så stora delar som möjligt är åtgärdade före morgonrusningen, alltså klockan 07.00.
Tolv timmar från det började snöa, slutade snöa, sista vägen plogats, månen trillat ner? Överhuvudtaget skulle själva skrivelsen må bra över att ses över. Det är för mig lite diffust vad som är centrum, genomfartsleder respektive bostadsgator. De senare halkbekämpas för övrigt bara vardagar 06-16. Sedan talas det om delat ansvar. Älvsborgsbron och Angeredsbron ansvarar Trafikverket för, medan Göta Älvbron är Trafikkontorets ansvar. Och fastighetsägarna ska visst stå för en del av skottningen i stan också.
Sedan är jag ingen anhängare av den saltfria stenflisen som används på cykelbanorna. Medan vägbanen bredvid är helt torr utan en isfläck är cykelbanan isig, gropig och grusig.
Stenflis ger punktering
Jag envisas med att cykla. Jag bojkottar Västtrafik sedan de införde sitt stämpla-både-när-du-kliver-av-och-på-kort och är gammal miljömupp så jag tycker inte bilen ska ut under milen. Men jag får kanske tänka om. En stor nackdel med stenflisen som används på cykelbanorna är att den lätt ger punktering. Något jag fick uppleva i fredags.
Efter en iskall promenad till Cykelspecialisten fick jag lära mig att sambandet stenflis och punktering är ett känt problem. I Halmstad har cyklister försökt skicka räkningarna till kommunen. Kanske en bra idé. Jag har ett kvitto på 229 kronor för ny slang.
Nu bevisat: plogning billigare än halkolyckor
En liten oansenlig notis från TT i dagens GP ger mig visst hopp. Statens Väg- och Transportforskningsinstitut har räknat. De har jämfört kostnader för vård och snöröjning 2003-2010 och kommit fram till att det är billigare för samhället ploga trottoarerna än att vårda brutna fötter.
Hurra säger jag och hoppas att detta blir dagens nyhet!
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on december 26th, 2020 at 10:25 f m