Raka spåret med tåg till Antibes

Efter ett par dygn på tåg har jag nu kraschat i soffan i Antibes. Härifrån tänkte jag skriva ner några höjdpunkter från den första delen av min och Marias tågluff, den som gick från Sverige till franska Rivieran. En hel del av detta blir repetition för er som följt oss i sociala medier via #rivieraninomräckhåll de senaste dagarna. Men här kommer det i ett svep, mer eller mindre i någon logisk ordning. Dessutom finns de tillgängliga framöver, medan en del sociala medier-inlägg försvinner efter ett dygn.

Höjdpunkten från nedresan är alla vackra vyer som glidit förbi utanför fönstret. Den här bilden är tagen fredag morgon någonstans mellan Strasbourg och Paris.

Maria Unde Westerberg och jag reser alltså med Interrailpass till och från franska Rivieran. Vi följer de tips som Maria skrev i ett gästblogginlägg hos mig tidigare i år. Det gjorde mig nyfiken att prova att åka och Maria har lagt upp en rutt så att jag ska få se lite av det bästa. Jag kan inte nog understryka hur piffigt det är med någon som redan gjort resan flera gånger och vet var någonstans man köper och bokar biljetterna billigast och enklast.

Så här har Maria suttit i två dygn. Hon har filmat och skapat stories för sociala medier. Bland annat gästade hon Resias Instagramstories på nedresan.

Snabba resrutten med nattåg genom Tyskland

För min del startade resan i onsdags med att jag värmde upp med att ta SJ snabbtåg från Göteborg till Stockholm. Sedan tog jag Roslagsbanan till Täby. Men tågluffen började på riktigt med att vi tog 08.25-tåget från Stockholm till Köpenhamn torsdag 4 april. Det tåget hade fel på korglutningen men jag lyckades ändå författa en text om att packa lätt eller rätt.

Avstigning från franskt TGV-tåg. Det är en fördel ju mindre packning man har, både i volym och vikt.

Från Köpenhamn blev det ersättningsbuss till Rödby på grund av spårarbeten. Där klev vi på tåget som rullade ombord färjan. Vi lämnade packningen på tåget, tog våra värdesaker och gick upp i jakt på en öl. Fel plats. Jag var på väg bli nykterist när jag såg utbudet. Men det är ju nyttigt att dricka en Carlsberg ibland för då får man perspektiv på riktig öl.

Hamnar man på den danska färjan mellan Rödby-Puttgarden kan man välja mellan Carlsberg och Tuborg. Att det finns cirka en miljard danska trevliga mikrobryggerier syns inte ett spår av.

Från tyska Puttgarden gled vi vidare till Hamburg där vi bytte till nattåg. Vi klev av i ottan i Offenburg vilket möjligen var oklokt. I varje fall sov de flesta svenskar vidare när vi klev av 05.52. Vi mötte nämligen många svenskar på perrongen i Hamburg men inte lika många vid stationscaféet i Offenburg morgonen efter (ett café med resans sämsta kaffe). De andra tog en annan rutt söderut än vad vi gjorde (och skulle kanske till andra ställen).

I Hamburg åt vi currywurst och drack Holstein. Oändligt mycket bättre än Carlsberg. Ännu bättre blev det ölmässigt dagen efter ombord franskt tåg men den bilden verkar inte ha kommit med i det här inlägget.

Från Offenburg tog vi lokaltåg till Strasbourg, därifrån TGV till Paris. Vi anlände till Paris vid 09 fredag morgon. I Paris bytte vi tågstation med hjälp av buss och språngmarsch. Nytt snabbtåg (10.35) tog oss till Marseille dit vi anlände vid 14. Därifrån blev det regionaltåg längs kusten. Maria hoppade av i Cassis, Kristina fortsatte till Toulon, häckade där i två timmar och rullade sedan vidare till Antibes där jag anlände 19.20 fredag kväll.

Lokaltåget mellan tyska Offenburg och franska Strasbourg fredag morgon.

Champagne till frukost och Rhône till lunch

Det som var absolut störst för mig var att vi åkte genom Frankrike på en dag. Det är en sak att läsa om ett land, en helt annan sak att uppleva det. Jag har läst att man planterar väggar av cypresser mellan fruktodlingar för att stoppa Mistralen i Rhônedalen. Nu har jag sett detta med egna ögon. Jag har läst att Frankrike är ett jordbrukslandskap. Nu har jag sett åker efter åker glida förbi. Jag vet att det finns många skogar i Frankrike och nu har jag åkt igenom dem. Lövträden blev dessutom grönare och grönare ju längre söderut vi åkte. Tills de helt försvann och vi nådde de vita klippornas karga landskap. Den här landsändan framstår som en smula säregen när man lusläser fransk historia och det är bara att sätta sig på ett tåg och se hur landskapet skiftar för att förstå bakgrunden.

Morgondimma mellan Strasbourg och Paris. Ett vackert ganska flackt jordbrukslandskap med böljande kullar. Såg också en väderkvarn men just då var kameran nerpackad.

Jag gör det inte rättvisa i ord men det var verkligen en häftig upplevelse att se det jag läst och skrivit om rulla förbi. Det var så vackert och jag tog flera hundra bilder. På morgonen var de böljande kullarna insvepta i morgondimma. Den försvann när vi närmade oss Paris och sedan ersattes den av blå himmel med strimmiga moln.

Ju längre söderut efter Paris, ju fler berg dök upp. Vingårdar och fruktträd.

Det är inte bara växtligheten jag fick se utan även Rhône och flera av biflödena såg vi flera gånger. Jag är så glad över chansen att uppleva detta. Vi fick extra goda möjligheter att uppleva detta då vi balanserade på varsin barpall mellan Paris och Marseille.

En eller annan biflod till Rhône eller Rhône i egen hög person.

Boka i förväg kontra spontanitet

Maria hade förbokat sittplatser på det svenska snabbtåget och sovvagn på nattåget. Sedan hade vi inga bokningar mer. På regionaltåg behövs ej bokning utan där är det bara att kliva ombord med sitt interrailpass. Däremot behövs det på alla snabbtåg. Det är en ganska saftig tilläggsavgift som man får välja om man tycker är värd att betala. Vill man fram snabbt och komfortabelt är svaret ja. Vill man vara spontan och hoppa av längs vägen är svaren nej.

Olika biljettregler gäller på olika tåg. På snabbtåg krävs platsreservation/tilläggsavgift.

Från Offenburg till franska Rivieran valde vi tåg utefter olika principer. Planen var att ta snabbtåg till Paris men vi kunde inte hitta några platsbiljetter i appen Railplanner. Vi hoppade därför på samma regionaltåg i Offenburg som de andra svenskarna.

Vi var så fokuserade på annat att vi glömde fylla i våra interrailkort. Det kostade oss böter.

I Strasbourg kom ett TGV-tåg inrullande när vi kom släntrande. Vi hittade ingen biljettkiosk utan frågade istället personalen. Orsaken till att vi inte hittade några platsbiljetter i någon app var att bokningssystemet kraschat. Vi var dock välkomna ombord. Det var en smula trångt men vi hittade sittplatser.

I Paris var det dags att köa till en manuell disk för att fixa biljetter på snabbtåget till Marseille. Sedan tänkte vi ta en kaffe i den legendariska restaurangen Le Train Bleu på Gare du Lyon. Det är ett bra budgettips för att uppleva dyra restauranger. Gå dit utanför vanliga mattider och beställ en kaffe eller något annat att dricka.

Det här är långt ifrån den enda suddiga bilden från resan om nu någon trodde något annat.

Jag hade precis gått in genom svängdörren när Maria sms:ade att jag skulle gå till spår 13 NU. Jag hann ta en suddig bild innan jag vände ut igen. Alla spåren var märkta med bokstäver. Jag var i fel hall. Det finns tre hallar. Det var bara att börja springa (kom ihåg vad jag skrev om att packa lätt eller rätt).

Det var fredag och start på det franska påsklovet vilket gör att 10.35-tåget var det enda tåget från Paris till Marseille med platsbiljetter kvar. Därmed var det inte så mycket att välja på om vi inte skulle åka åt något annat håll eller stanna en natt i Paris (fullt acceptabla alternativ). Tack vare sprint hann vi ombord tåget. Vi och ett gäng andra sprintare hoppade in i första bästa dörr. Då hamnade vi i vagn åtta. Medan tåget rullade ut ur Paris började vi promenera framåt. När vi kom till vagn fem frågade vi oss för och fick reda på att vi hade platser i det andra tågsettet. Första stopp och möjlighet att byta var i Avignon som ligger ett stenkast (med TGV-fart) från Marseille. Vi installerade oss därför i barvagnen.

Tre och en halvtimme på en pall i barvagn ger viss träsmak men vi satt å andra sidan och tittade åt rätt håll: ut. Vi kom till Marseille vid två och ville egentligen åka västerut. Men tji, det tåget skulle inte avgå på ett par timmar och om det är någon tågstation jag är en smula less på så är det Marseille. Jag tillbringade så mycket tid där när jag skrev Mitt Provence. Istället hoppade vi på första bästa tåg som lämnade Marseille och inte gick åt samma håll som vi precis kom ifrån. Det betyder regionaltåg längs kusten österut.

I Toulon fredag eftermiddag.

Maria ville till Cassis, jag ville hem till soffan. Jag startade den här resan med en förkylning i kroppen och en praktiskt taget sömnlös natt på nattåg bättrade inte på konditionen. Vi delade därför på oss. Jag fick sedan häcka drygt två timmar i Toulon men jag kom hem så småningom.

Bästa tipsen från den här resan

  1. Det är guld värt att resa med en erfaren reseledare som har koll. Det var både ovant och avslappnat för mig att bara följa med Maria. På förhand visste jag bara avgångstid från Stockholm samt att vi ”nog passerar Paris”.
  2. I Tyskland regerar kontanter. Minst en i sällskapet behöver ha euro med sig, annars får man vara hungrig i Hamburg. Små sedlar eller mynt är bra att ha om man tänker åka buss i Paris.
  3. I Tyskland ska man undvika kaffet. Bättre att hålla sig tills man kommit in i Frankrike. Eller ännu hellre Italien.
  4. Paris har tre tågstationer. Det sceniska valet mellan dem är buss. Men man behöver vara beredd att hoppa av och springa om man har en tid att passa. Bussarna har en tendens att fastna i trafiken. Paris ser ut lite som Lund, ett enda stort uppgrävt hål.
  5. Det gäller att komma ihåg att skriva på Interrailkortet att man använder det den dagen, innan man kliver ombord. Vi glömde det i morgonröran när vi satt och hängde över apparna och undrade varför det inte fanns några tågbiljetter till och från Paris. Det kostade oss €20 i böter.
  6. Nattåg är ett piffigt sätt att både resa och fixa en övernattning på ett bräde. Ett tips är att kolla när hur många timmar man ska tillbringa ombord. Om det är åtta-nio timmar så gäller det att sluta ögonen så fort som möjligt och inte leka med innehållet i goodie bagen för länge.
  7. Yoghurt förvaras bäst i mage eller i plastpåse. Mindre bra i papperspåse i en full ryggsäck. I varje fall om sagda ryggsäck innehåller böcker, laddare, dator och en miljard andra småprylar som inte behöver smörjas in i fruktyoghurt.
Nu har Maria lärt sig att yoghurt gör sig bäst i plastpåse. Vi tipsar också om att packa våtservetter och näsdukar lätt tillgängligt.

Det finns såklart mer att skriva från vår resa men nu ska vi ut och fylla på med nya intryck. Exakt vart vi ska vet jag inte, vi har en del idéer men ett av alternativen är stängt på grund av reparation av en tunnel. Följ oss i sociala medier under dagen för att få reda på vart du ska. Till exempel på Facebooksidan Rivieran inom räckhåll eller Instagramkontot med samma namn.

Fotar en dansk bro genom bussfönstret.
chefstomaten