Raka spåret med tåg till Antibes
Efter ett par dygn på tåg har jag nu kraschat i soffan i Antibes. Härifrån tänkte jag skriva ner några höjdpunkter från den första delen av min och Marias tågluff, den som gick från Sverige till franska Rivieran. En hel del av detta blir repetition för er som följt oss i sociala medier via #rivieraninomräckhåll de senaste dagarna. Men här kommer det i ett svep, mer eller mindre i någon logisk ordning. Dessutom finns de tillgängliga framöver, medan en del sociala medier-inlägg försvinner efter ett dygn.
Maria Unde Westerberg och jag reser alltså med Interrailpass till och från franska Rivieran. Vi följer de tips som Maria skrev i ett gästblogginlägg hos mig tidigare i år. Det gjorde mig nyfiken att prova att åka och Maria har lagt upp en rutt så att jag ska få se lite av det bästa. Jag kan inte nog understryka hur piffigt det är med någon som redan gjort resan flera gånger och vet var någonstans man köper och bokar biljetterna billigast och enklast.
Snabba resrutten med nattåg genom Tyskland
För min del startade resan i onsdags med att jag värmde upp med att ta SJ snabbtåg från Göteborg till Stockholm. Sedan tog jag Roslagsbanan till Täby. Men tågluffen började på riktigt med att vi tog 08.25-tåget från Stockholm till Köpenhamn torsdag 4 april. Det tåget hade fel på korglutningen men jag lyckades ändå författa en text om att packa lätt eller rätt.
Från Köpenhamn blev det ersättningsbuss till Rödby på grund av spårarbeten. Där klev vi på tåget som rullade ombord färjan. Vi lämnade packningen på tåget, tog våra värdesaker och gick upp i jakt på en öl. Fel plats. Jag var på väg bli nykterist när jag såg utbudet. Men det är ju nyttigt att dricka en Carlsberg ibland för då får man perspektiv på riktig öl.
Från tyska Puttgarden gled vi vidare till Hamburg där vi bytte till nattåg. Vi klev av i ottan i Offenburg vilket möjligen var oklokt. I varje fall sov de flesta svenskar vidare när vi klev av 05.52. Vi mötte nämligen många svenskar på perrongen i Hamburg men inte lika många vid stationscaféet i Offenburg morgonen efter (ett café med resans sämsta kaffe). De andra tog en annan rutt söderut än vad vi gjorde (och skulle kanske till andra ställen).
Från Offenburg tog vi lokaltåg till Strasbourg, därifrån TGV till Paris. Vi anlände till Paris vid 09 fredag morgon. I Paris bytte vi tågstation med hjälp av buss och språngmarsch. Nytt snabbtåg (10.35) tog oss till Marseille dit vi anlände vid 14. Därifrån blev det regionaltåg längs kusten. Maria hoppade av i Cassis, Kristina fortsatte till Toulon, häckade där i två timmar och rullade sedan vidare till Antibes där jag anlände 19.20 fredag kväll.
Champagne till frukost och Rhône till lunch
Det som var absolut störst för mig var att vi åkte genom Frankrike på en dag. Det är en sak att läsa om ett land, en helt annan sak att uppleva det. Jag har läst att man planterar väggar av cypresser mellan fruktodlingar för att stoppa Mistralen i Rhônedalen. Nu har jag sett detta med egna ögon. Jag har läst att Frankrike är ett jordbrukslandskap. Nu har jag sett åker efter åker glida förbi. Jag vet att det finns många skogar i Frankrike och nu har jag åkt igenom dem. Lövträden blev dessutom grönare och grönare ju längre söderut vi åkte. Tills de helt försvann och vi nådde de vita klippornas karga landskap. Den här landsändan framstår som en smula säregen när man lusläser fransk historia och det är bara att sätta sig på ett tåg och se hur landskapet skiftar för att förstå bakgrunden.
Jag gör det inte rättvisa i ord men det var verkligen en häftig upplevelse att se det jag läst och skrivit om rulla förbi. Det var så vackert och jag tog flera hundra bilder. På morgonen var de böljande kullarna insvepta i morgondimma. Den försvann när vi närmade oss Paris och sedan ersattes den av blå himmel med strimmiga moln.
Det är inte bara växtligheten jag fick se utan även Rhône och flera av biflödena såg vi flera gånger. Jag är så glad över chansen att uppleva detta. Vi fick extra goda möjligheter att uppleva detta då vi balanserade på varsin barpall mellan Paris och Marseille.
Boka i förväg kontra spontanitet
Maria hade förbokat sittplatser på det svenska snabbtåget och sovvagn på nattåget. Sedan hade vi inga bokningar mer. På regionaltåg behövs ej bokning utan där är det bara att kliva ombord med sitt interrailpass. Däremot behövs det på alla snabbtåg. Det är en ganska saftig tilläggsavgift som man får välja om man tycker är värd att betala. Vill man fram snabbt och komfortabelt är svaret ja. Vill man vara spontan och hoppa av längs vägen är svaren nej.
Från Offenburg till franska Rivieran valde vi tåg utefter olika principer. Planen var att ta snabbtåg till Paris men vi kunde inte hitta några platsbiljetter i appen Railplanner. Vi hoppade därför på samma regionaltåg i Offenburg som de andra svenskarna.
I Strasbourg kom ett TGV-tåg inrullande när vi kom släntrande. Vi hittade ingen biljettkiosk utan frågade istället personalen. Orsaken till att vi inte hittade några platsbiljetter i någon app var att bokningssystemet kraschat. Vi var dock välkomna ombord. Det var en smula trångt men vi hittade sittplatser.
I Paris var det dags att köa till en manuell disk för att fixa biljetter på snabbtåget till Marseille. Sedan tänkte vi ta en kaffe i den legendariska restaurangen Le Train Bleu på Gare du Lyon. Det är ett bra budgettips för att uppleva dyra restauranger. Gå dit utanför vanliga mattider och beställ en kaffe eller något annat att dricka.
Jag hade precis gått in genom svängdörren när Maria sms:ade att jag skulle gå till spår 13 NU. Jag hann ta en suddig bild innan jag vände ut igen. Alla spåren var märkta med bokstäver. Jag var i fel hall. Det finns tre hallar. Det var bara att börja springa (kom ihåg vad jag skrev om att packa lätt eller rätt).
Det var fredag och start på det franska påsklovet vilket gör att 10.35-tåget var det enda tåget från Paris till Marseille med platsbiljetter kvar. Därmed var det inte så mycket att välja på om vi inte skulle åka åt något annat håll eller stanna en natt i Paris (fullt acceptabla alternativ). Tack vare sprint hann vi ombord tåget. Vi och ett gäng andra sprintare hoppade in i första bästa dörr. Då hamnade vi i vagn åtta. Medan tåget rullade ut ur Paris började vi promenera framåt. När vi kom till vagn fem frågade vi oss för och fick reda på att vi hade platser i det andra tågsettet. Första stopp och möjlighet att byta var i Avignon som ligger ett stenkast (med TGV-fart) från Marseille. Vi installerade oss därför i barvagnen.
Tre och en halvtimme på en pall i barvagn ger viss träsmak men vi satt å andra sidan och tittade åt rätt håll: ut. Vi kom till Marseille vid två och ville egentligen åka västerut. Men tji, det tåget skulle inte avgå på ett par timmar och om det är någon tågstation jag är en smula less på så är det Marseille. Jag tillbringade så mycket tid där när jag skrev Mitt Provence. Istället hoppade vi på första bästa tåg som lämnade Marseille och inte gick åt samma håll som vi precis kom ifrån. Det betyder regionaltåg längs kusten österut.
Maria ville till Cassis, jag ville hem till soffan. Jag startade den här resan med en förkylning i kroppen och en praktiskt taget sömnlös natt på nattåg bättrade inte på konditionen. Vi delade därför på oss. Jag fick sedan häcka drygt två timmar i Toulon men jag kom hem så småningom.
Bästa tipsen från den här resan
- Det är guld värt att resa med en erfaren reseledare som har koll. Det var både ovant och avslappnat för mig att bara följa med Maria. På förhand visste jag bara avgångstid från Stockholm samt att vi ”nog passerar Paris”.
- I Tyskland regerar kontanter. Minst en i sällskapet behöver ha euro med sig, annars får man vara hungrig i Hamburg. Små sedlar eller mynt är bra att ha om man tänker åka buss i Paris.
- I Tyskland ska man undvika kaffet. Bättre att hålla sig tills man kommit in i Frankrike. Eller ännu hellre Italien.
- Paris har tre tågstationer. Det sceniska valet mellan dem är buss. Men man behöver vara beredd att hoppa av och springa om man har en tid att passa. Bussarna har en tendens att fastna i trafiken. Paris ser ut lite som Lund, ett enda stort uppgrävt hål.
- Det gäller att komma ihåg att skriva på Interrailkortet att man använder det den dagen, innan man kliver ombord. Vi glömde det i morgonröran när vi satt och hängde över apparna och undrade varför det inte fanns några tågbiljetter till och från Paris. Det kostade oss €20 i böter.
- Nattåg är ett piffigt sätt att både resa och fixa en övernattning på ett bräde. Ett tips är att kolla när hur många timmar man ska tillbringa ombord. Om det är åtta-nio timmar så gäller det att sluta ögonen så fort som möjligt och inte leka med innehållet i goodie bagen för länge.
- Yoghurt förvaras bäst i mage eller i plastpåse. Mindre bra i papperspåse i en full ryggsäck. I varje fall om sagda ryggsäck innehåller böcker, laddare, dator och en miljard andra småprylar som inte behöver smörjas in i fruktyoghurt.
Det finns såklart mer att skriva från vår resa men nu ska vi ut och fylla på med nya intryck. Exakt vart vi ska vet jag inte, vi har en del idéer men ett av alternativen är stängt på grund av reparation av en tunnel. Följ oss i sociala medier under dagen för att få reda på vart du ska. Till exempel på Facebooksidan Rivieran inom räckhåll eller Instagramkontot med samma namn.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Hej, några kompisar ska följa er res rutt från Stockholm via Paris och till Nice i höst och hälsa på mig.
Hur mycket tid skulle ni beräkna att det behövs i Paris för att byta från Gare de l’est till Gare de Lyon? De har fått ett förslag på resa med 45 minuter mellan tågen. Hinner man ta sig från ena stationen till den andra på den tiden?
Tack för bra bloggar med utmärkta tips!
Stort tack Lena! Vad roligt att vi inspirerar andra att följa i våra spår. Jag ska be Maria svara på frågan om stationsbyte, hon kan det bättre än vad jag kan. Min tanke är att det kan gå utmärkt, men att det inte är några större marginaler. Om metron går som den ska, så ska det fungera. Men i Frankrike är det alltid säkrast (om man verkligen vill komma fram) att vara beredd på att gå hela vägen, och det tar typ en timme om jag läst Google rätt.
Hej Lena, vad kul att ni gillar och får inspiration av det vi gör! Att åka tåg är ett underbart och lite mer kontrastrikt sätt att resa så de kommer få fina upplevelser hela vägen.
45 minuter kan räcka för byte i Paris, för mig som har varit i Paris många gånger, vet exakt vart jag ska och har metrobiljetter sen innan. Om det är första gången i Paris skulle jag nog rekommendera dem att lägga in mer luft och välja nästa avgång. Både RER-tåget och metron tar bars några minuter emellan stationerna men med luft hinner de ta bussen emellan istället, och äta lunch längs vägen, se mitt fbinlägg med tips om det här https://www.facebook.com/2510034585890280/posts/2530140243879714/
Vill de vara snabba ändå? Eller du när du åker uppåt:) Gör så här:
– Först, köp platsbiljetter till TGV-tågen både till och från Paris via SNCF på nätet om det går, via eget konto på interrail.eu (bäst tycker jag) eller på stationen i Strasbourg om det inte lyckats innan.
– Ladda ner appen RATP för transporterna i Paris, sök från Gare de L’Est till Gare de Lyon på tiden de kommer fram. Finns alltid många alternativ och ska ta ca tjugo min med både tunnelbana och buss. Den förra är säkrare, den senare fastnar ofta i trafiken. RER allra snabbast, nio minuter, men går inte lika ofta. I appen kan man också zooma för att se mer exakt var perronger och hållplatser är men allt är stort, går fort och ligger längre bort än man tänkt.
– Köp enkelbiljetter i automater vid spärrarna, manuellt i lucka eller direkt på bussen. Några euromynt till hands underlättar.
– När man kommer till Gare de Lyon så finns där tre stora hallar. TGV-tågen mot Lyon och Marseille går från hallen med siffror 11-17. Den ligger till vänster om hallen med bokstäver A-H om man står med näsan mot tågen. Gå till spår A längst till vänster och följ det hela vägen bort till du kan gå in i nästa hall och hitta rätt spår. Blippa biljetten i elektroniska spärren och börja följa tåget.
– Tåget i sig är sedan ofta jättelångt och ofta dessutom två tåg ihopkopplade till ett. Det går inte att gå emellan dem så bra om det du kliver på har rätt destination. Å sndra sidan, har msn väl kommit så långt spelar det inte då stor roll var du faktiskt sitter. Bistron är ett väldigt bra ställe på väg genom de otroligt vackra floddalarna söderut. Du kan både ta fina bilder åt bägge håll och prova dig igenom sortimentet. Om du var snabb och inte hann med lunch i Paris.
Et voilá, bienvenues a Côte d’Azur. Bon voyage!
Bisous, Maria
Merci beaucoup! Tackar så mycket för så bra, utförliga och snabba svar!!