Port Vauban i Antibes avstängd och öde
Vi fick en chock häromkvällen när vi vandrade ner mot hamnen Port Vauban. Det är ett vanligt kvällsnöje att strosa ner och se på de gigantiska yachtar som ligger i den yttersta hamnen. Går man där efter att det mörknat är de dessutom upplysta som julgranar. Det brukar vara många Antibesbor och semesterfirare som flanerar där.
Plötsligt så var det dock avspärrat. En grind hade dykt upp. Det har alltid funnits en säkerhetsvakt och en vägbom som stoppat obehöriga bilar – men det har aldrig varit stängt för gående. Vi frågade varför och fick förklaringen terrorhot. Men det känns som en konstruerad förklaring som används för att den inte går att argumentera emot. Hade det varit på grund av terrorhot så skulle väl grinden åkt upp efter attentatet i Nice förra sommaren och M promenerade på kajen i våras.
Oligark eller PR-grej?
Vi har två teorier till varför Port Vauban är avstängd. M gissar att det är ett önskemål från någon oligark som inte vill ha insyn i sina affärer. Min teori är att det inte ska synas hur ödslig hamnen blivit. Port Vauban brukar vara fullsmockad med båtar. En sommar för några år sedan blev det tidningsrubriker när en båt inte fick plats att ankra. Båten tillhör nämligen en särskilt rik ryss som äger Wallis Simpsons gamla slott på Cap d’Antibes. Men den här sommarkvällen låg det ynka tre båtar inne.
Detta påminner mig om att jag läst flera rapporter om kris i yachtbranchen i nyhetsbrev från Radio Riviera. St Tropez har under 2017 tappat 30% och Toulon 40% av yachtbesöken jämfört med förra året. Båtägarna har valt Italien och Spanien istället. Höjda skattar pekas ut som orsaken.
Detta är alarmerande eftersom yachtarna i sin tur drar med sig en massa annat. Varje yacht har ett dussin anställda som putsar och fejar när de ligger i hamn – och hänger på pubarna i Antibes på kvällarna. Ett antal av delikatessbutikerna i stan är beroende av rejäla beställningar från yachtarna. Då har jag inte nämnt båtmäklarna, segelmakarna (ok deras kunder är nog de någon mindre båtarna) och resten av gänget. Det blir ett kännbart ekonomiskt avbräck i stan, förutom de uteblivna hamnavgifterna.
Några Lavarenne är kvar
Förra sommaren var det en temporär Lavarenne-utställning i stan. Jag ska inte svära på det men jag är ganska övertygad om att de här statyerna stod på en annan mur förra året. De tre första stod ovanför det nya torget och den sista stod ovanför stranden Gravette. Då var de inte ljussatta.
Den mur som statyerna står på idag var min favoritpromenadstig det första året jag var i Antibes. Året efter dök det upp en förbudsskylt, ett år senare ett spetsigt staket och nu är en bit av ”stigen” bortplockad. Jag vet inte om jag tycker utvecklingen går åt rätt håll direkt.
Statyn Nomade var sig i alla fall lik. Folk klättrade i den trots skyltar att det inte är tillåtet. Skönt att en del är precis som vanligt!
Edit: Jag fick igår höra att hamnen har bytt folk i capteneriet. Kan kanske förklara det hela.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on februari 4th, 2023 at 11:48 f m