På räls till Rivieran, 5 tips för dig som vill skippa flyget
Välkommen! Detta gästblogginlägg blev så otroligt populärt att det blev grunden till en hel bok. Läs inlägget nedan, eller gå direkt till boken.
De senaste åren har intresset för tågresor i Europa vuxit lavinartat. Greta Thunberg har spänt ögonen i oss och tveklöst väckt en hel del både klimatångest och panik. Alla vill åka tåg och väldigt många vill till Rivieran. Det kommer många frågor hit till Tomatsallad om att åka tåg söderut genom Europa. För att besvara dessa bad jag en god vän skriva ett gästblogginlägg med några av vägarna som tar dig dit samt tips på apparna som hjälper dig boka biljetter.
Maria Unde Westerberg – tågentusiast och expert på medarbetarupplevelser
Gästbloggare och ägare till text och bilder är Maria Unde Westerberg. Hon har skymtat förbi här på bloggen tidigare och tipsat om sina favoritrestauranger i Nice. När hon inte åker tåg skapar hon impact med hjälp av upplevelser, för medarbetare och kunder på egna företaget Within Reach AB. Hon delar flitigt bilder från tågresor till och från Nice på sitt Instagram-konto (följ henne vettja). Över till Maria.
Klimatsmart att byta ut en del flygresor till Nice mot tåg
Vi har sedan några år lägenhet i Nice och jag är typiskt en som tidigare flugit minst tjugo resor per år, på jobb och privat. Detta trots ganska intensiv påverkan av närstående klimatelit-syster, kollegor och viss mån även våra tre tonårsdöttrar.
När jag sedan gick med i Tågsemester-gruppen på Facebook för ett drygt år sedan trillade alla poletterna ner. Om klimatet, om hur situationen med bokningar, nattåg och även utbyggnaden av höghastighetsbanor som pågår, och inte minst, minnet från ungdomens alla tågluffar av hur underbart det är att åka tåg genom Europa och i världen.
Och jag kan berätta att det är precis lika fint fortfarande. Vi har ställt om alla resor som går till tåg, buss, båt eller samåkning i bil. Kommer fortsätta flyga ibland men inte alltid, att ta tåget till Rivieran går alldeles utmärkt. Timme efter timme i en takt där allt hinns med. Tjusningen med att åka tåg går blir bara större för varje resa. På samma sätt som jag aldrig tröttnar på den hisnande blå färgen som havet ibland har i Nice. Eller för den delen att gå på marknaden och köpa närodlade grönsaker, frukt och färskfångad havsaborre.
Flygrädda har plötsligt fått folk att nicka ivrigt istället för att sucka när de vill välja andra sätt att resa. Men det är dessvärre fortfarande betydligt dyrare med tåg än flyg, om man bara räknar i pengar. Än så länge lönar det sig nästan alltid att köpa Interrail-kort, för det antal dagar och kalendertid du önskar. Men ju fler vi är som gillar, kommenterar, påverkar och lobbar med det lilla vi kan, politiskt och i olika andra nätverk, desto mer lyssnar makten och fattar de beslut som behövs för mer och enklare tågtrafik i Europa. Här kommer fem förslag på vägar till eller från Medelhavet. Jag tar exemplen till Nice, du väljer din favorit att kliva av tåget.
Resväg 1) Komma fram fort med nattåg
För den som vill komma ner så snabbt det bara går tar det just nu drygt trettio timmar, då gäller nattåg och så få byten som möjligt. Till exempel från Stockholm 9.25 via Köpenhamn till Hamburg. Därifrån nattåg till Offenburg och sedan vidare till Strasbourg, byte mellan stationer i Paris och snabbtåget vidare söderut. Framme i Nice 16.06, lagom för att lämna väskan på boendet och gå ner på Promenade des Anglais. Lyssna på vågorna, ta en drink och se solen gå ner bakom de röda Esterelbergen.
Vi tar gärna den vägen men lägger in ett senare tåg från Paris. Eller ser till att få byte i Lyon och göra några timmars uppehåll där. För oss välkända och högt älskade städer där vi i alla fall kan stanna för fantastisk lunch. Ibland beställer vi bord, ibland hittar vi bara en trevlig restaurang i närheten av stationen. Stora upplevelser kan man få även på några timmar.
2) Ett måste för tågälskaren: Bernina Express
Den som vill ha ut det mesta av själva tågupplevelsen tar nattåget till Zürich och lägger till alla tågnördars våta dröm: schweiziska Bernina Express. Sträckan klättrar i branta stigningar och kurvor från blommande ängar i Chur via St Moritz, höga brovalv och snötäckta bergspass till Tirano i Italien. Där kan man antingen betala extra för att åka i panoramavagnar med själva Bernina Express. Eller ta vanligt regionaltåg och säkra en fönsterplats med exakt samma utsikt, utan tillägg.
Från Tirano fortsätter du genom Alperna ner längs de branta väggarna till fantastiska Lago di Como till Milano. Jag kan varmt rekommendera ett stopp i Varenna och båten över till Belaggio för en natt. Från Milano vidare till Nice men räkna ev med lite längre tid där, snabbtåget ingår inte i Interrail och alla andra måste byta tåg i Ventimiglia.
Å andra sidan avslutas den längre resan med ännu en av världens vackraste sträckor, längs franska Rivieran. Där Alperna doppar tårna i Medelhavet smyger rälsen närmast vattnet hela vägen längs den pinjekantade stranden. Bienvenues a Côte d’Azur och 300 soldagar om året.
3) En sväng genom Centraleuropa
Om nu tåget får vara mer en del av resan är det fint att börja åka rakt söderut. Snälltåget kör över natten från Malmö till Berlin. Dit kommer du tidigt på morgonen och kan hinna uppleva en hel del bara över dagen. Ta en tur med spårvagn genom Östberlin, gå över floden och tillbaka via Neue Markt och Kreutzbergs fina bostadskvarter. Hoppa på tåget mot Prag och sitt på vänster sida, gärna i den fina restaurangvagnen. Mycket vacker sträcka längs Elbe från Dresden och söderut.
Stanna i Prag så länge det passar och åk vidare därifrån till Wien, också så länge ni tycker. Från Wien går sedan nattåg till Milano, som också är biltåg.
Vi hade sällskap i kupén av en man som hade motorcykeln med. Aha, en HD? undrade vi som just mött 100000 bikers på HD-parad i Prag. Nein, jag är tysk, jag kör BMW. Dock från 1949, han skulle på veteran-motorcrosstävling genom hela Italien. Stå ute i korridoren då och då de första timmarna, betagande berg med branta stigningar och vackra brospann även här. På morgonen kommer sedan konduktören med frukost medan ni ser solen stiga över liguriska vinodlingar och Lago di Garda. Den som älskar berg och har ännu mer tid tar omvägen även över Slovenien och Ljubljana på vägen till Milano och så småningom Medelhavet. Kanske även den långsammaste vägen, via Turin och över passen där tåget slår knut på sig själv gång på gång, förbi Tende och Breil de Roya ner till Nice.
4) Fakir-alternativet till Bryssel
Fler och fler hänger på tågtrenden även med sina jobbresor. Vissa går så långt att de förbjuder flyg inom Norden, andra klimatkompenserar så att konstnaderna blir jämförbara. Veckans affärer förordar alla att byta ut minst hälften av sina flygresor mot andra färdsätt under 2019.
En av de viktigaste sträckorna är den mellan Stockholm och Bryssel, där flygen idag går i skytteltrafik. OM man tar nattåg söderut eller på annat sätt sover över, går vägen via Hamburg, Köln till Bryssel. Vi nostalgiker som tågluffade med gamla Nordexpressen till Paris i ungdomen längtar efter att den ska återuppstå, både för jobb och privata resor.
Om du vill ha mer än moule och belgiska våfflor rekommenderar jag att leta boende i t ex Ixelles, vid Place Chatelein. I vart och vartannat av de vackra town-housen i Art Noveau-stil finns en mängd trevliga restauranger och barer.
5) Charterresa med tåg
Dagens Nyheter och flera researrangörer har lyssnat och genast börjat ordna och återuppta chartrade tågresor. Facebookgruppen Tågsemester har på bara något år gått från en blygsam tillvaro till att ha över 50’ mycket aktiva följare, ge ut böcker och nu även starta resebyrå. Tågsemester.se har även egna chartertåg i sommar. Åtgången är strykande och ett utmärkt alternativ för den som vill börja mer försiktigt och i sällskap. Själva tågen verkar finnas att hyra, den trånga sektorn är att hitta lokförare. Var finns ni?
Ta en helt annan väg hem
När man väl tagit sig ner genom Europa och haft en underbar semester så blir det ändå en dag dags att åka hem igen. Något av alternativen här ovan går fint. Mitt tips är att ha lite is i magen, det är långt ifrån alla tåg som kräver platsbiljett. En flaskhals brukar vara Hamburg till Köpenhamn. Vid det laget är de flesta dock så vana vid många timmar på tåg att även turen via Flensburg och Fredricia funkar bra. Korta byten men funkar nästan alltid. Eller någon av färjorna, till exempel från Kiel till Göteborg eller Travemunde och Sassnitz till Trelleborg. Där kan det vara lite pyssel att ta sig från tåget till färjeläget, kolla innan så att ni hinner.
Några dagar kvar? Åk snett uppåt genom franska inlandet till Saint Malo, där Bretagne börjar och klipporna stiger ur sanden. Stanna till vid Mont St-Michel, innan du tar båten trettio timmar från Granville över till Irland. Tillbaka genom England och antingen färja till Oostende eller Eurostar till Bryssel. Och hem.
Det jag själv längtar efter är ett tips jag fick via Tågsemestergruppen. Att ta tåget som går på söndagarna 9.30, direkt från Nice till Moskva. Hoppa av i Warszawa och åka till Gdynia för färjan vidare till Nynäshamn.
I sommar ska vi till Färöarna och dit går det båt från Hirtshals. Vart vill du åka?
Tips: skaffa Interrailkort och ha is i magen med platsbokning
Om du är ute i god tid och vill pussla själv kan du hitta billiga biljetter hos respektive tågbolag. Interrailkort är dock nästan alltid bäst och finns i många olika kombinationer. Det billigaste kortet i 2 klass med 3 resdagar inom 30 dagar för vuxen kostar 2564:- Dessa kort är personliga och inte återköpsbara, men om de betalas med kort ingår normalt ett avbeställningsskydd vid sjukdom eller olycksfall.
Interrailkort kan köpas via till exempel Interrail.se, Europarunt.se, Centralens Resebutik i Kalmar och Stockholm info på Stockholm central. De kan också alla hjälpa till med planering, upplägg och platsbiljetter.
SJ säljer bara biljetter till Köpenhamn samt vissa orter i Norge, och hänvisar till Europarunt. Än så länge. Vi är många som uppvaktar och önskar om att de ska återuppta egen försäljning till Europa.
Exempel snabbaste vägen ner i början av mars. Från Stockholm 9.25 via Köpenhamn till Hamburg 15.35 . Därifrån nattåg 21.02 till Offenburg (DB och sedan vidare till Strasbourg 6.32, byte mellan stationer i Paris och snabbtåget vidare söderut. Framme i Nice 16.06.
Prisexempel
Sittplatser från Stockholm till Hamburg samt 2-bädd sovkupé Basel – Hamburg kostar cirka 1100:- per person. Fyrbäddskupé i liggvagn blir något billigare, totalt cirka 700.
Med lite mat och snacks blir kostnaden alltså någonstans mellan tre och fyra tusen kronor, enkel resa. Några extra resdagar och hundra lappar till för tur och retur vilket alltid lönar sig. Och ja, flyget är förmodligen billigare, just nu. Men i resurser över tid, för jorden och ditt eget samvete?
Du kan jobba och få massor gjort ombord på tågen. Du få helt andra upplevelser och egentligen, vad har vi bråttom till? Dunket från tåget mot rälsen, landskapen som glider förbi, bakgårdar i städerna och berg som tar andan ur dig. Allt har sin tid. Bon voyage.
Bra appar som underlättar tågresan
- Rail planner är den ovärderliga samlingsappen för Interrail (och EUrail, för icke EU-medborgare). Där hittar du det mesta du behöver för att kolla olika tågtider, både med och utan obligatoriska platsbiljetter. Genom den kan du komma vidare via länk och boka bara platser. Men ta det lugnt, under lågsäsong behöver du för det första ofta bara boka plats på snabbtågen, övriga tåg går det bra att hoppa på.
- Trainline.eu för både rutter och biljetter för kortare sträckor inom hela Europa
- Rome2rio och GoEuro ger rutt förslag för olika transportsätt. Jag tycker den första är betydligt bättre än den andra. GoEuro har dock har fått stora investerare med sig så håll koll, den steppar förhoppningsvisa upp och blir bra snart.
- Plus de olika bolagens egna appar, SJ, DSB, SBB (för Bernina Express), DBahn, ÖBB, SNCF, Trenitalia och Renfe. Flera av dem skickar elektroniska biljetter. I övrigt kan du fortfarande på de flesta stationer runt om i Europa boka plats även till andra länders tåg.
Stort tack Maria för denna inspirerande läsning. Nu vill jag sätta mig på tåget till rivieran! Vill du som läst ha mer av Maria, följ @marremam på Instagram. Vill du ha tips på vandringar när du kommit fram eller andra tågresor, botanisera bland några hundra texter jag skrivit från franska Rivieran. Eller prenumerera på resenotiser.
Edit maj 2019: Då ovanstående blogginlägg blev så populärt blev det en bok! Missa inte Rivieran inom Räckhåll av Maria Unde Westerberg och mig, Kristina Svensson.
- På räls till Rivieran, 5 tips för dig som vill skippa flyget - fredag 22 februari 2019
- Napoleons landstigning i Golfe Juan - tisdag 3 mars 2015
- Som det vackra folket – lyxig tebutik i Cannes - fredag 14 november 2014
Last updated on januari 10th, 2020 at 08:55 f m
Tack för spännande gästblogginlägg! Har inte åkt tåg till Nice sedan tågluffartiden i slutet av 70-talet. :) Däremot bilat ett antal gånger.
En knepig grej när man tar tåget och gör stopp i t.ex. Paris eller Lyon, som nämns i texten, är vad man ska göra av bagaget. Förr kunde man lämna in på bagageförvaring på stationerna, men kan man det idag med alla terroristhot osv? Lite kommentarer på det vore bra. :)
Det finns bagageförvaring numera på de stora järnvägsstationerna i Frankrike – consigne som det heter vid inlämning över disk plus boxar där man måste ha cash. Även i Italien Belgien Holland och Tyskland liksom Danmark. I Paris nödvändigt med mycket god tid för att ta sig mellan stationerna Gare du Nord dvs tågen från Tyskland för att ta tåget till Nice från Gare de Lyon och glöm för allt i världen inte att de franska höghastighetstågen är FRUKTANSVÄRT långa plus att dörrarna stängs fem minuter före avgång.
Stort tack Kerstin för denna information. Mycket värdefullt inte bara för Eva utan även för oss andra att känna till.
Tack Eva, visst var det dags för ett tåginlägg? Jag har aldrig tågluffat men jag har åkt tåg till Alperna en gång med Interrailkort. Där jag jag vindsurfningsskola en vecka. Efteråt tog jag snabbtåget till Paris där jag skulle möta resten av familjen som bilade. Det här var på den tiden man hörde av sig hem med vykort så jag var verkligen spänd på ifall de skulle vara på plats. Det var de som tur var.
Tack Eva, kul att du gillar mitt inlägg. Bara åk! Jag tycker det nästan är trevligare nu än i ungdomen. Och när man väl bestämt sig för att tiden på tåget är en del av resan blir det som meditation, både kropp och knopp hinner med när man ser landskapet glida förbi. Ofta med betydligt bättre vyer än längs motorvägarna, och alla på tåget hinner titta.
Bagageinlämningarna finns på alla stationer och ser lite olika ut, ibland skåp, ibland bevakat. I Lyon på Part Dieu får man lägga väskan på band och själv gå igenom metalldetektor även för att komma in till skåpen, plus folk som kollade i en holk. Det är allmänt hög närvaro av uniformer och kameror, vilket för de allra flesta bara ger en känsla av ökad trygghet.
Håller också med @kerstin.hallert om att vara i mycket god tid, tågen går på sekunden. Och förutom att de är jättelånga, från Nice är det ofta två tåg till samma destination som sitter ihop. Då gäller det att hitta rätt vagn nummer X och plats Y, så man inte blir stående i Marseille eller Avignon:)
Åh, tack för detta! Låter superbra. Det där med olika stationer i Paris är ju ett helt eget kapitel för sig. :)
Visst har man glömt hur knepigt allt var före sms/mejl/chatt? Vykort känns ju minst sagt lite osäkert. Och att ringa var det ju inte tal om!
Ja jag vill minnas att jag var nervös hela resan. Vad skulle jag göra om de inte var på plats på rätt station när jag klev av tåget? Vart skulle jag gå då? Hur länge skulle jag stanna på perrongen och vänta? Jag kommer inte ihåg om vi hade någon backup-plan överhuvudtaget. J
Åh! Minns min första resa till Nice, som tågluffare 1990. Vi åkte Örebro-Hallsberg –
Hässleholm-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn-Hamburg-Paris-Nice. Med stopp 2 dagar i Paris. Kommer aldrig att glömma hur det var att vakna i gryningen och se solen gå upp över Rivieran. Efter det slog latmasken till och jag har flugit ett otal gånger. Definitivt dags för tåg igen framöver.
Ja det är ju så vackert att resa med tåg. Nu när jag fattat hur många olika varianter det finns ska jag definitivt åka tåg också. Kanske inte jämnt, men ibland. Om alla byter ut varannan flygresa mot tåg så är mycket vunnet tror jag (bättre än att ett fåtal byter ut alla och resten fortsätter flyga på pin kiv).
Eller hur! Bienvenue a cöte d’azur, havet lika blått coh vinet lika gott fortfarande:)
Den servicemedvetna franska järnvägen erbjuder hämtning till och från tåget till förmånligt pris med särskilt taxibolag i vissa städer som Paris reserveras vid bokningen online man kan även få enbart bagaget hämtat och levererat till platsen ombord. Sträckan till Nice är vackrast efter stoppet Saint Raphael – Valescure när järnvägen går mellan Esterelbergen och havet och bildar en underskön halvtimme fram till Cannes där jag helst går av även om sträckan är oslagbart fin ända bort till Genua.
Tack för tipset med hämtning, det har jag aldrig provat. Jag håller med dig om de vackra tågsträckorna längs Medelhavet. Jag kan åka där precis hur många gånger som helst utan att tröttna (dock enbart i tåg där luftkonditioneringen fungerar).
Det där med hämtning och lämning av både oss och bagaget är ju klockrent, tack för tipset. I Paris passar det klockrent ihop med ett annat tips vi fick, att äta lunch på klassiska restaurangen Le Train Bleu på Gare de Lyon. Ska definitivt bokas för nästa resa söderut. Vi åker oftast norrut och har bråttom till vårt favorithotell i Saint Germain där vi alltid bor, http://www.hotel-lalouisiane.com/ på 60, Rue de Seine. Enkelt, rent och prydligt mitt i de trevligaste kvarteren, rekommenderas varmt!
Också jag sällar mig till kören om den vackraste sträckan, de mjuka kurvorna längs Esterelbergen i soluppgången är svårslagna oavsett tid på dygnet. På lokaltågen kan man dra ner fönstren, lyssna till vågorna och bara dra in doften av macchia medan tåget sniglar sig fram. Snart nog kommer ny höghastighetsjärnväg som förkortar restiden betydligt. Vi får hoppas att lokaltågen går kvar närmast havet.
Vilket bra inlägg! Sparar det till nästa resa. Det är lite av en djungel att boka, så toppen med så här konkreta tips.
Tack Sofia,
Jag gillar också att Maria erbjuder så många tips. Är väldigt glad att ha dem samlade så här när jag ska ge mig på att boka.
Ha en bra dag!
Tack Sofia! Ja lite djungel är det i början. Det vi märkte var att vi efter ett tag började släppa på kontrollen, vi kommer fram ändå. Dels går det utmärkt att köpa platsbiljetter på varenda station söder om Köpenhamn, dels är det mest i på SJ och snabbtågen som faktiskt kräver att man bokat i förväg. Men vissa avgångar och på sommaren vill man vara säker. Med vår gräsrotspåverkan lovar ju nu även SJ att börja sälja utlandsbiljetter igen, heja oss alla!
Superaktuellt och väldigt trevligt att läsa! Hoppas att det inspirerar många. Efter njutresan med tåg kan man njutvandra på Rivieran https://strovtagivarlden.com/2019/02/24/njutvandra-langs-medelhavet-vid-nice/
Tack Anna-Clara!
Det är en utmärkt idé att kombinera tåg och att njutvandra (vilket härligt ord förresten). Jättefin text du skrivit och tack för länken.
Vi hörs av igen!
Tack Clara, ser så fram emot nästa vandring inklusive LUS = lunch utan slut:)
TACK Chefstomaten för det här initiativet, och TACK Maria för en härligt inspirerande ”räls-text”! Helt perfekt att dela med sig av som inspiration.
Stort tack Inger,
Roligt att höra att den kommer till nytta och ännu bättre att den blir spridd till flera. Då blir ju det jobb vi la ner mer värt. Jag sänder en tanke till den flygrädda läsare av Mitt Nice som hörde av sig och frågade hur hon skulle ta sig ner till Nice.
Ha en bra dag!
Hälsar
Kristina/chefstomaten
Åh tack Ingrid, det är fantastiskt kul att du och många andra gillar och vill dela tåginspirationen vidare! Vart åker du själv härnäst?
Hej!
Kan vi få dela ditt inlägg på vår facebooksida?
Vi är två tjejer som driver hotell i St Raphael på Rivieran och gärna vill dela information om hur man kan resa till oss med tåg.
Hej Linnea,
Vad roligt om ni delar våra tips vidare till nya läsare. Tagga #rivieraninomräckhåll så gillar vi!
Ha en trevlig dag!
Kristina & Maria