Mechanums revansch
Häromdagen ringde en bekant röst från Mechanum. Han hade läst mitt syrliga inlägg från augusti och var milt sagt inte överlycklig över att jag jämförde Mechanum med teveserien Macken. Det kan jag förstå, nu när jag sett ett par scener på YouTube. Längre från den effektiva fritt-Internet-glassiga-magasin och fri-latte-modernism som Mechanums image bygger på än Macken är svårt att komma.
”Jag tror inte du förstått riktigt”, började rösten i telefonen och jag stönade inombords.
”Vi beställde rattlåset den 16:de och det var restat” Jag försökte trycka bort otåligheten medan jag återigen fick höra historien om hur ett rattlås måste kodas till rätt bil (jo jag fattar, jag är normalintelligent). Sedan avbröt jag rösten.
”Sa du att rattlåset beställdes den 16:de?” Japp, bekräftade rösten i andra änden.
”Ha! det var väl det jag misstänkte. Du förstår, jag fick besked av killen jag bokade besöket hos att han la beställningen den 4 augusti, och det är en bit mellan den 4:de och den 16:de”. (Rätt många dagar att få hem det sabla rattlåset eller ifall det var restat ringa och boka om tiden, men det la jag inte till.)
Frostiga relationer tinas upp med komplimanger och generösa erbjudanden
Rösten i andra änden, som nog var rätt intelligent och hörde en del av det jag inte sa, ändrade direkt tonläge och blev plötsligt förstående. En fullständigt oresonlig kund som blir otålig över natt är en sak, en kund som både råkat ut för bokningens misstag och volvos saktfärdighet är en helt annan. För att visa exakt hur resonlig jag kan vara la jag till att det var otur för dem att jag var på väg till fjälls. Hade det varit ett normalt tillfälle hade jag bara puttrat omkring i stan i lånebilen och det hade inte spelat någon roll om det dragit ut på tiden. Men när man står med väskorna packade (och tomaterna vattnade) vill man ha sin bil och åka.
Rikard, vilket var röstens namn, höll med. Kunde han kompensera på något sätt? Det är inte helt lätt att kompensera tid, foton som inte blev tagna eller hjortron som hann försvinna. Några extra utlägg hade jag inte heller haft. Återstod att försöka ersätta ett dåligt intryck med ett bra. Var jag intresserad av ett bra pris på nästa service? Vid det här laget hade jag tinat upp såpass att jag kunde se Rikards sida av saken också, han hade gjort så gott han kunnat och som tack fått en svinsur kund (dessutom en verbal bloggande sådan). Kanske borde jag ge Mechanum en chans till revansch? Jag drog mig plötsligt till minnes luftkonditioneringen, kunde det vara något? Jajamänsan, inga problem! Så imorgon bitti checkar Pansarkryssaren in på Mechanum igen.
Min nya favorit Rikard la också till att han gillar Tomatsallad. Han hade läst en del och sett att det var en välskriven sida med roliga inlägg (minus det med macken då). Sådant gör så klart chefstomaten vänligt inställd :-). Så nu får vi se, räknas detta in bland roligare läsning måntro? Kanske säkrast för pansarkryssaren ;-).
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on september 23rd, 2010 at 06:12 e m
Let’s give peace a chance…
(peace uttyds som Rikard)
En fräsch luftkonditionering vore väl en bra ersättning för utebliven fjällsemester.
Skolboksexempel på hur man omvänder en arg kund till glad kund :-)
Jag har nu lämnat in bilen. Kändes lite märkligt. För bara några veckor sedan kunde jag svurit på att jag aldrig skulle gå i närheten av stället. Men nu kändes det som att åka till vilket stamställe som helst. De var rara och trevliga i kundmottagningen. ”Parkera bilen under tak”, ”här är din lånebil”, ”vill du boka något extra?”. Kan inte svära på’t men tror de avslutade med ”ha en trevlig dag”.