Info från Skanska angående Vänortsgatan (okt 2012)
Häromdagen fikade jag med två personer från Skanska Nya Hem i Göteborg och fick en del information om tidsplanerna och andra detaljer för bygget på Vänortsgatan. Jag tänker att denna information kanske kan vara av intresse för mina grannar. Varsågoda!
Aktuell tidsplan för bygget på Vänortsgatan
Jag tror vi är många som undrar – när öppnar Vänortsgatan för genomfart igen? Jo vi får vänta ca två år.
Den pågående pålningen av hus nr två är planerad att pågå ytterligare två veckor. Eventuellt blir det en extra vecka då de har stött på berg och ev måste borra ner några pålar.
Våren 2013 är det inflyttning av hus ett (det på modellen). De boende kommer att kunna köra in från Statoil-sidan men jag antar att de får dela vägen med byggtrafik eftersom resten av Vänortsgatan kommer fortsätta vara avstängd. Detta för att de bygger hus två.
I höst-vinter kommer de att gjuta en källare till hus två. När det är klart så kommer den där gröna jättekranen igen. Mer specifikt än så kunde de inte säga om dess ankomst just nu.
Vår-sommar 2013 kommer de resa hus två.
Inflyttning i hus två blir ett år efter hus ett det vill säga vårvintern 2014.
Någonstans före 2014 kommer de också att bygga radhus. Då stängs cykel- och gångbanan av och vi får väja mellan Hagåkersgatan eller Bifrostgatan. Jag spår att det är läge att skyndsamt bygga en trottoar längs Bifrostgatan.
De officiella arbetstiderna
Fler än jag har kanske redan noterat att byggjobbarna inte jobbar kl 8-17 direkt. Följande tider är det som gäller:
06.45-08.45
09.15-11.15
11.30-13.30
14.00-16.00
Arbetar de efter kl 16 beror de på att de är försenade eller liknande. Tidigare när jag forskat i frågan om arbetstiderna har jag fått svaret att ”det alltid har varit så”. Men på mötet fick jag presenterat en ny teori som åtminstone hade någon typ av relevans, att det har att göra med att dessa tider utnyttjar dagsljuset optimalt.
Den upphöjda cykelbanan ska bli bilväg
Jag har undrat länge varför den nya cykelbanan byggdes en bra bit högre upp än den gamla. Jag har nu fått förklaringen. Det har med rullstolar att göra. Hus två kan tydligen inte byggas på samma nivå som vårt utan kommer ligga högre upp. (”Går inte” översätter jag till att det skulle bli för dyrt, kunde de gamla faraonerna bygga pyramider så skulle man nog kunna byggt ett hus på samma nivå som omgivningen också).
För att vägen/cykelbanan inte ska bli för brant för rullstolar så måste backen planas ut och då har cykelbanan hamnat en bit högre upp jämfört med marknivån utanför 9:an. Så förutom att vi blev av med större delen av uteplatsen (som förvisso låg på kommunägd mark) så har vi nöjet av att alla som går, cyklar eller kör förbi kan titta ner på den som använder den nya uteplatsen.
Detta har dock kommunen godkänt så det är väl mest lustigt att det å ena sidan var så himla noga med att det inte gjordes något som ändrade våra hus (färgval, balkonger med mera) medan det inte verkar vara ett dugg noga med närmiljön. Inkonsekvent tycker jag.
Det är för övrigt så att cykelbanan även ska fungera som väg till det nya huset (något tomatsallad rapporterade om redan i maj)
Lägenheterna på Vänortsgatan populära
Lägenheterna på Vänortsgatan är populära. Det är ju egentligen ingen nyhet för oss som redan köpt lägenheter här för att det är nära till allt. Men lite kul att andra har upptäckt det också. Vänortsgatan är faktiskt det Skanska-projekt som säljer allra bäst. Det ska vi vara tacksamma över. Hade det sålt sämre hade de inte börjat med hus två direkt utan väntat i några år och byggprocessen hade blivit ännu mer utdragen, enligt de Skanska-personer jag träffade häromdagen. Detta är lite intressant för jag pratade före jul med en privatperson som köpt en lägenhet i första huset och enligt denne så försäkrade säljaren från Skanska att allt ljudligt arbete med hus två skulle vara avslutat när det var dags för inflyttning. Vilket det är till våren.
Om det är någon som har frågor om Vänortsgatan har jag kontaktuppgifter till två personer som gärna svarar på frågor.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024