Missade du 2024 års populäraste artiklar och foton på bloggen?

Välkommen till årets artonde och sista inlägg på bloggen (sista för i år, jag kommer harva vidare nästa år). Jag avrundar som vanligt året med att umgås en stund med Google Analytics & Google Search för att se om jag kan hitta något av intresse. Exempelvis om det går att se några spännande trender, eller dra några slutsatser, utifrån sökstatistiken till bloggen. Jag kommer även lyfta fram artiklar jag tycker förtjänar fler läsare. Vi börjar med årets skörd.

Årets nykomling: en busstur till Göteborgs bryggerier

Den mest lästa artikeln från årets produktion hittar jag på plats 31. Den handlar om en trevlig gratisbuss mellan fem av Göteborgs bryggerier. Jag kan förstå att den texten blivit populär för bussen är en trevlig företeelse. Texten passar också in i bloggen. Att publicera foton från Göteborg och prova olika sorters ale var två av bloggens första huvudämnen. Både ämnena hamnade sedan i skymundan, fram till pandemin. Då blev plötsligt introsidan (etiketten) Kristinas utflyktstips runt Göteborg riktigt populär hos Google.

Populariteten har fortsatt efter pandemin. Eftersom det är roligt att skriva sådant som kan komma att bli läst har jag fyllt på med lite nytt material i det ämnet i år. Det har blivit en utflykt till Nordens Ark och en vandring på snygga gnejsklippor på Höno. Ingen av dessa texter har nått ut särskilt väl (ännu). Men det har förrförra årets text om Brödfabriken i Jonsered.

Min senast tagna bild, från juldagen. Min beställning på solsken verkar inte ha kommit fram.

Restrend 1: Italienska Ventimiglia fortsatt populärt

Introsidor som länkar till många inlägg verkar i många fall fungera bättre än enskilda inlägg hos Google. Förra året upptäckte jag att introsidan (etiketten) Kristinas favoriter i den italienska knutpunkten Ventimiglia fått fler läsare än någon av mina texter till franska Rivieran. Det är samma sak i år. Ventimiglia och Ventimiglia Italien är två av de vanligaste sökfrågorna för att hamna på bloggen enligt Google Search. Redan 2012 var ett inlägg om fredagsmarknaden i Ventimiglia i topp.

Förvisso är Italien som resmål populärt, men det är ju också franska Rivieran. Jag tror att en delförklaring är att jag har så många sidor om Antibes och Rivieran att de konkurrerar ut varandra. Inte blir det bättre av att jag har en till sajt, Strövtåg runt Antibes, där jag börjat posta artiklar också.

Restrend 2: Tågresa eller världsarv?

Ett annat inlägg som fick en skjuts uppåt förra året är denna om Bernina Express. Den har fortsatt uppåt och blivit ännu mer läst än förra året. Beror detta på det ökade intresset för tågresor generellt? Eller på att just denna är ett spektakulärt världsarv? Det som talar för tåg är att min artikel om att ta tåget till kustvandringar på Rivieran också ökat, men inte alls lika mycket.

Samtidigt har jag i år lagt till tre världsarv till bloggen.

Restrend 3: ökar eller minskar intresset för Härjedalsfjällen?

Under året har jag städat en del i ämnet Funäsfjällen och försökt göra det lättare att hitta. Sidor som mina böcker från Härjedalsfjällen, har fått en del läsare. Denna städning gör det lite svårt att dra någon generell slutsats om intresset för Härjedalsfjällen. Under pandemin var det en tydlig ökning i intresset men kanske har det mattats. Sökfrågorna som leder till min sajt verkar vara Andersborgs våffelstuga och Tänndalens fjällgård.

Däremot har mina nyskrivna texter knappt blivit lästa. Det är rätt lätt att hitta förklaringar till det. Min senaste bildserie från Anderssjöåfallet är förvisso snyggast hittills, men konkurrerar med många andra inlägg därifrån. Samma sak med forbönderna. Om jag vill maximera min rankning hos Google borde jag radera alla gamla, men nu är ju bloggen mitt arkiv där jag vill kunna se hur jag utvecklas så de gamla får ligga kvar. Ett annat inlägg handlar om lekande harr i Rogen. Det är antagligen få som söker efter det, jag visste inte ens att det existerar förrän i år!

Klassiker i topp i år också

Som vanligt har mina nyskrivna artiklar en smula svårt att hävda sig mot gamla klassiker som Google har lärt sig att de finns. Google har i år varit ganska mjugg mot Tomatsallad och skickat ner majoriteten av mina artiklar från första sidan i sökresultaten. Att jag inte kan konkurrera med resesajter som drivs på heltid är förstås inte så underligt.

I min årskrönika på KristinaSvensson.se kan du läsa vad jag lagt min tid på i år. Jag tycker dock att Google ska ta och skruva på sina algoritmer för när jag söker efter information får jag numera alltid gå till sidan två eller tre i jakt på något vettigt, eftersom första sidan mest innehåller skräp.

Allmän trend: att konkurrera med AI

Eftersom jag upplever att Google blivit sämre som sökmotor har jag börjat använda ChatGPT eller Perplexity istället. Då får jag dessutom svaret färdigserverat. Visserligen brukar det slinka med några killgissningar som är uppåt väggarna, men jag slipper vada genom taskig reklam som jag gör på Google.

Här finns det en hel del att reflektera över. En är att en sökning på ChatGPT drar tio gånger så mycket el som en på Google. Så om alla människor byter vana kommer världens elkonsumtion att öka. En annan är att vi som driver bloggar kommer inte få några läsare i framtiden om alla väljer att få data sammanfattat istället. Här kan jag nämna att ibland när jag söker efter något som anger Perplexity Tomatsallad som källa…

Kristinas favoriter slår listor med generella tips

Min tanke är att listor med generella tips är det ingen idé att skriva framöver. För där kan jag som människa aldrig konkurrera med AI. Det jag kan erbjuda är mina personligt färgade erfarenheter. Jag tycker mig se i statistiken att de sidor som heter något med ”Kristinas favoriter i xxxx” går bättre än de som inte har något egennamn i början.

Av denna anledning har jag börjat att oftare lägga med en selfie i mina artiklar. Vilket är en ganska stor omsvängning från en blogg som från början var anonym. Jag gillade att blogga som Chefstomaten. Men det är som författare bättre skriva under samma namn som står på mina böcker.

Årets populäraste bild på Instagram är när jag tar en selfie i lavendelfält.

Bloggen fylls delvis av jobbresor och delvis av bokresearch

Vi får se vad det blir nästa år! Bloggens innehåll styrs just nu av när jag får tid att skriva något, eller tar mig tid att skriva blogginlägg för att jag kört fast i något manus och vill smita. En del innehåll skramlar jag ihop under jobbresor. Som vårbilder tagna under promenader till och från mitt hotell i Bryssel. Ett par av världsarven ovan har jag besökt i anslutning till jobbresor. Samma sak med texten om Pinxtos. Jag har ett par halvskrivna inlägg från Serbien (mkt obehagligt ställe).

Belgrad. Flaggor och historierevision.

I somras jobbade jag med nästa bok i Frankrike. Det mesta jag skrev är därför inte publicerat på bloggen utan kommer i bokform. Men jag postade bland annat ett gäng bilder från Tour de France-målgången i Nice, en utflykt bland chokladberg ovanför Nice och en artikel om att omvärdera Toulon.

Nu har jag nog nämnt alla inlägg jag skrev i år, förutom de jag skrev efter att jag hälsat på en kollega i Trosa. Vi fikade på trevliga Tarte Tatin och besökte Taktegelmuseet.

God fortsättning på helgerna och tack för att du läste

Summa kardemumma så hittade jag inte så mycket av intresse i statistiken i år. Detta är kanske ett mellanår? Så här i slutet av året ägnar jag mig inte bara åt att sammanfatta året utan städar också en del. Vill du läsa mina två första titlar så gäller det att beställa dem nu för jag tänker plocka bort dem från marknaden. Här kan du läsa vad folk sagt om min debutbok i artikeln Följ med på en underhållande jakt på varmvatten, drömyrket och en klassisk pub i Wales. (Nästan) alla titlar är beställningsbara där böcker säljs. Störst utbud har Bokus. Men några av dem ska som sagt bort i början av nästa år.

Tack för att du läser Tomatsallad och god fortsättning!

chefstomaten

Last updated on januari 3rd, 2025 at 08:54 f m