Cykelvägar nu!
Jag följde en länk som en kompis gillat på Facebook och råkade över en artikel i sydsvenskan om att hovrätten kommer pröva en dom mot en tävlingscyklist (Andreas Grass) som blev påkörd av en bilist och sedan dömd för att cyklat på vägen istället för på den sk cykelbanan. Rätt många kommentarer till artikeln gick ut på att cyklar ska hålla sig på cykelbanor eftersom cykelbanor heter just CYKELbanor. Det visar på en okunskap om hur cykelbanor ser ut och används idag och att namnet ”cykelbana” skapar förväntningar som inte infrias. Här kommer min kommentar i repris.
Cykelbana ett begrepp som förvirrar
Super att det blir en ny rättegång. Kanske kan detta på sikt leda till att det förvirrande begreppet cykelbana försvinner och ersätts av riktiga cykelvägar.
Den så kallade cykelbanan av idag:
- En bit av en trottoar. Cyklar på ena sidan och gångtrafikanter på andra sidan om en streckad vit linje. Eller snarare gångtrafikanter på båda sidor om strecket.
- Där barnvagnarna dras, gärna i bredd.
- En plats där barn sparkar boll (för de får ”inte vistas i trafiken”).
- Där föräldrar illegalt placerat ut gråsuggor och blomlådor för att cyklister hellre ska bryta nacken än köra på deras lekande barn.
- Gropig asfalt med hål i (pga dåligt underarbete, medan vägen bredvid är mkt bättre byggd).
- Den bit som sist borstas från lösgrus.
- Något som finns längs vissa vägsträckor för att försvinna helt ologiskt mitt i en korsning.
- Den bana där man får vänta på två rödljus för att göra en vänstersväng.
- Har läskiga mörka passager under vägar.
- Där lastbilar parkerar när de ska leverera varor.
Cykelbana inget med cyklar att göra
Kort sagt en cykelbana har inte mycket med cyklar att göra, förutom namnet. Det är möjligen en bra plats att rulla fram på en trehjuling i promenadtakt, i 5-10 km/h. Men var ska cyklisterna cykla?
Tävlingscyklister som forsar fram i 40-60 km/h på sina smala tävlingsdäck hör ju givetvis hemma i trafik med likartad hastighet (och på en slät väg). Att hovrätten tar upp målet visar ju att någon insett detta.
Men även vi normalcyklister, som sparar miljön genom att trampar till och från jobb eller som motion i modesta 20-30 km/h. Vi behöver faktiskt också en säker miljö att cykla i och det är inte zick-zack mellan barnvagnar och tvära inbromsningar för utspringande barn. Vi vill dock heller inte tampas med bilister som hellre kör på än saktar av.
VI VILL HA CYKELVÄGAR NU!
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
- Hälsingegården Gästgivars i Vallsta – världsarv som nu är öppet - söndag 22 september 2024
- Vi gillade de spralliga järvarna mest på Nordens Ark - fredag 20 september 2024
Last updated on maj 26th, 2017 at 01:05 e m