Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao
Hängfärjor eller gondolbroar är ett udda arv från industrialismens dagar. Då var floder, kanaler och andra vattenvägar den viktigaste transportvägen för gods. Därmed var det prioriterat att inte hindra trafiken på floderna med fasta eller tillfälliga konstruktioner.
Gondolbroar är en utmärkt lösning för att kunna transportera folk och fordon över, utan att störa trafiken på floden. Den enda haken är att kapaciteten för just överfart är tämligen låg. För att korsa floden får man vackert vänta på att få plats i gondolen som åker fram och åter.
Fyra hängfärjor är i daglig drift i Europa
Hängfärjorna slog aldrig igenom brett och idag finns det bara fyra hängfärjor kvar i daglig drift enligt husorganet Wikipedia. Av dessa finns två i Storbritannien, en i Tyskland och en i Spanien. Jag har prickat in att åka med två av dem.
Första gången var för 25 år sedan, med hängfärjan utanför Newport i Wales. Den är något yngre än Biscayabron, byggd 1906. Den är dessutom enklare att fotografera – inga hus står i vägen utan oavsett vilket objektiv man har på kameran kan man backa bakåt och få med hela konstruktionen. Gondolen där har också en charmigt viktoriansk design. Jag har foton av den någonstans men bara i pappersform. Alla bilder i detta inlägg är från den spanska.
Biscayabron är den äldsta hängfärjan
Den spanska Biscayabron, Vizcaya Bridge eller Bizkaiko Zubia, är byggd 1893 av Alberto Palacio som är en av Gustave Eiffels elever. Den är idag ett UNESCO-världsarv. Bron korsar floden Nervión mellan Portugalete och Las Arenas som är en del av Getxo. Floden mynnar i Biscayabukten och går in mot Bilbao som var en betydande hamnstad.
Jag åkte med bron för ett år sedan men blogginlägget blev liggande för jag var inte nöjd med någon av mina foton. Men igår när jag skrev om ett helt annat världsarv som jag fick se tack vare ett projekt jag jobbar med så kom jag ihåg att jag med samma kollega besökte ett annat världsarv i ett annat land tack vare samma projekt. Dags att publicera detta inlägg, gråa bilder eller ej!
Biscayabron är en del av Bilbaoregionens kollektivtrafik
Mina anteckningar från denna utflykt är ganska kortfattade. För att komma till bron tog vi tunnelbana till Aretma och gick en bit. Jag har skrivit att det kostade €9,50 om man ville vandra ovanpå bron och €0,50 för att åka nertill i själva gondolen. Vi valde att åka nertill. Ingen av oss kände särdeles för att i gråvädret knata där uppe när vi bekvämt kunde åka över i gondolen.
Efter att vi åkt över floden strövade vi en stund längs flodkanten. Det var fint på sydsidan av floden, finare än på den andra. Tjusiga hus, en liten marknad där vi handlade lokala korvar. Helt uppenbart ett välmående område som är populärt bland lokalbor och turister.
Tillbaks till Bilbao tog vi tåg. Tåget passerar ett ganska ruffigt område mellan platsen för bron och Bilbao.
Ett sidospår: cirka 24 minuter in i den spanska Netflix-serien Tystnad (Silencio) lär bron vara med i en scen. Jag själv har inte Netflix utan detta är kollegan som delat denna spaning.
Bra att vi passade på och såg världsarvet
Jag är verkligen glad att vi tog oss tid att besöka Biscayabron när vi ändå var i området. Tjänsteresor är roliga på många sätt men de är kräver ofta en hel del energi och det är mer regel än undantag att man får offra en del nattsömn. Att stanna kvar en extra dag (på egen bekostnad) och upptäcka något nytt gör det värt det.
Ingen av oss kände till denna bro i förväg utan det var en ren slump att vi upptäckte att det fanns ett världsarv i närheten av Bilbao. Vi var helt överens om att ett industri-arv vad vad vi skulle prioritera vår sista förmiddag i Spanien. Skulle du gjort samma sak?
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on november 18th, 2024 at 07:23 e m