30 timmars kö för ombokning på Landvetter

Det här inlägget har jag laddat för i tio timmar. Det är ungefär så länge jag har varit asförbannad. Men om mindre än fem timmar ringer klockan för att jag ska bege mig tillbaka till Landvetter, hänga på låset när kölapparna till servicedesken släpps och kanske kanske få tala med någon. Kanske kanske denna någon kan boka om min biljett till Nice. Så jag får låta mitt stora inlägg där jag skulle såga SAS rykte jäms med fotknölarna anstå. (Well, jag kanske får mer att skriva om efter morgondagen…)

En fördel med att inlägget får stå till sig är att jag med några dagars perspektiv kanske kan se underhållningsvärdet i det totala informationshaveriet jag bevittnat. Om jag någon gång ska skriva en handbok i kriskommunikation (inte planerat men ändå) så skulle jag kunna använda SAS som skolboksexempel på hur man INTE gör. (Man kan ju tycka att de borde ha lärt sig något efter askmolnet tidigare i år).

För er som inte förstår ett ord av vad jag talar om. Det har snöat i Europa. Europas flygplatser har sparat in på snöröjning. De stänger istället flygplatserna och hävdar force majeure. EU är inte roat.

Några snabba nedslag från SAS/Lufthansa informationshaveri

Ingen information.

Ni ser tavlan. Det var länge ALL information. Vad gällde då för oss med korta flygningar?

Någon gång emellanåt (sisådär två gånger på fem timmar) kom det ut någon och informerade. Då med så låg röst att bara de två-tre närmaste hade en chans att höra. Informationen spreds sedan vidare som chinese whisper (lek där folk viskar i örat på den som är bredvid, efter tjugo personer är meddelandet helt förvanskat).

Flera dygns väntan.

Jag kom vid 13. Gick direkt till kölapparna och drog nummer 381. Då betjänades nummer 180. Efter fyra och en halv timme hade 40 nummer expedierats. Under samma tid hade kön växt med 150 nummer…

Jag tror att två av de vanligaste frågorna till det fåtal SAS-personal som vistades ute bland resenärerna var:

1) Funkar nummerlapparna? Det är 300 nummer till mitt? (Vanlig fråga under senare delen av eftermiddagen).
2) Är det något fel på nummerlapparna? De har inte rört sig på evigheter.

Varje utom-europeisk ombokning tog ungefär en timme. Bemanningen var 2-3 personer. Det betyder ca 10 nummer per timme. 300 nummers kö. 30 timmars kö. De har stängt mellan 20 och 05 vilket betyder att 30 timmar = två dygn. Jag förstår att det tar tid, det går inte så många flyg till Dubai, Australien, Hong-Kong och Brasilien före jul och de flesta är fullbokade. Men hur kom det sig att Nice räknades in i denna kategori? Nice tillhörde förvisso Savojen innan det blev franskt men så vitt jag vet har det varit europeiskt åtskilliga hundra år.

En del europaflyg i egen kö

En del europaflyg fick en egen kö med vanligt kösystem. Jag försökte den två gånger. Första gången kom en kvinna och sa att ifall man inte blev uppropad så skulle man inte stå i den (uppropen var lika tystlåtna de som övrig info och frågade man efter vilka städer det var blev man inte poppis. Jag kunde se att det var en lista på 8 städer vars resenärer de bokade om).

Jag gick snällt och satte mig på min bagagekärra igen. Lite senare (efter att alla andra Nice-resenärer försvunnit) så provade jag Europa-kassan igen. Men tji. Var nära att sluta med att jag blev utslängd av en vakt.

Total avsaknad av transparens.

Det har under dagen funnits olika småköer. En del personer har fått hjälp vid sidan om. En man jag pratade med hade blivit uppmanad av sin resebyrå att åka till flygplatsen och använda armbågarna. Det gick ett tag ett rykte om att 8 passagerare som var bokade på ett av dagens få flyg till Frankfurt var försvunna och att det fanns chans att komma med på det planet, om man höll sig framme.

”Det går ett plan till Frankfurt nu”

Plötsligt kom det ut en kvinna och sa att ett av Frankfurt-planen plötsligt skulle avgå. Det var tyvärr flight 813 (jag var bokad på 815) och bara de med biljetter på just det planet fick gå ombord. Det fanns ingen tid för ombokningar på detta plan eller incheckning av bagage, planet skulle avgå inom fem minuter. (Vilket det inte gjorde, en person sprang sedan runt på alla restaurangerna och frågade efter en försvunnen resenär).

Varför packade de inte det planet fullt med folk som skulle till Frankfurt?

Resenärer får spel

Jag var väldigt nära ställa mig och bara vråla rakt ut (men sparade energin till detta inlägg istället, tror det gör mer nytta (eller snarare skada för SAS varumärke)). Jag var långt ifrån ensam om denna reaktion. Under måndagskvällen fick en kille spel i Air France-kön och jag pratade med en kvinna som efter att ha blivit hänvisad fram och åter sedan kl 03 på morgonen också var nära bristningsgränsen. Hon hindrades dock av att hon hade sina barn med sig och kände att hon måste vara ett vettigt föredöme.

Betala så får du åka

Jag har beskrivit hur jag uppmanades köpa en till biljett om jag ville åka. Hade jag åkt med Ryan Air så hade jag förväntat mig den attityden. Men här talar vi om välrenommerade Star Alliance (SAS, Lufthansa).

Förbrödring i kön

Det roligaste med dagen har varit den förbrödring som skett i kön. Jag har haft intressanta konversationer med folk från Madrid, Bukarest och Teheran. Försökt förklara det svenska kösystemet och att vi svenskar normalt sett minsann har ordning och reda och att de inte skulle döma svenskar efter synlig SAS-personal.

Jag har utbytt telefonnummer med folk som ska till Dominikanska republiken, Australien och Frankrike (så att vi kan bevaka flygplatsinformationen i skift). Om vi inte ses imorgon så hoppas jag ni får en bra resa!

PS! Läser i GP att det var få passagerare som väntade på Landvetter idag enligt Landvetters presstjänst. Om detta var få passagerare, och kön ändå var två dygn lång, då kan man ju undra hur det ser ut när det är många passagerare i kön till Star Alliance service desk…

chefstomaten

Last updated on december 26th, 2020 at 10:24 f m