3 av mina favoritspår runt Tänndalen i Nordic Ski Center
Denna text om skidspåren i Funäsfjällen skriver jag särskilt för min goda vän IA Konkret (som jag lärt känna via bloggen). Hon blev lite lockad av några bilder jag postade i sociala medier, och vill veta mer om skidspåren och boendemöjligheterna häromkring. Jag insåg att det var för pilligt att skriva mer utförligt på mobilen – jag behöver ha möjlighet att breda ut mig. Därav ett blogginlägg om skidspåren.
Spårskylt där spåret från Fjällkällan ansluter till transitspåret från Hållan mot Vivallen.
Tillbaka efter fem veckors sjukdom
Det viktigaste först, bilderna är alla nytagna! Jag är nämligen skidburen igen. ÄNTLIGEN vill jag utropa med versaler. Ni som följer mig vet om att jag haft ett fem veckor lång sjukdomsuppehåll. Jag fick med mig dagis-bacillusker från julfirandet och det tog liksom aldrig slut. Det var de segaste jag varit med om. Jag är väl egentligen inte tipp topp ännu, hostan sitter fortfarande i men jag är tillräckligt bra för att ställa mig på skidor igen. Jag orkar i varje fall inte vara sjuk längre.
Jag har varit här i en dryg vecka och enligt Garmin har jag tränat i 700 minuter. Det känns mer kan jag lova. Det känns som om jag inte gjort något annat än slitit i skidspåren och sedan legat utslagen med utmattningsfrossa. Däremellan har jag jobbat, men det har inte funnits energi kvar till att fotografera eller blogga (nu fattar ni hur trött jag varit).
Varje dag har jag dock gjort framsteg. Första dagen åkte jag två kilometer. Idag var jag ute i två timmar. Jag är fortfarande långsammare och har sämre uthållighet än innan jag var sjuk, men numera kan jag i alla fall hasa om andra skidåkare – om de drar en pulka.
Selfie i Dalslingan samt en kryssmarkering precis framför Tallen med stort T.
Nordic Ski Center = 30 mil preparerade skidspår
Nu skulle inte detta handla om mig utan om skidspår. Inleder med en snutt som är repetition. NSC eller Nordic Ski Center består av 30 mil längskidspår i Funäsfjällen. Det binder samman byarna Fjällnäs, Tänndalen, Tännäs, Funäsdalen, Bruksvallarna och Ramundberget. I varje by finns det kortare eller längre rundspår, ibland med elljus. De är ofta mer eller mindre kuperade och passar duktiga skidåkare. De långa, relativt flacka transitspåren mellan byarna går främst i dalgångarna. De kompletteras under senvintern med kryssleder tvärs över kalfjället.
Transitspåren är markerade med orange färg och man kan alltså förvänta sig åkare i båda åkriktningarna. Det finns lika många tolkningar av vem som har företräde när man möts i spåren som det finns åkare…
Jag har inte testat precis varenda meter av skidspåren men i stort sett varit överallt. Jag kan lägga till att jag letar efter relativt flacka spår. Särskilt nerförsbackar som slutar med skarpa kurvor, vägövergångar eller liknande, undviker jag helst. Det gör att elljusspåret i Bruksvallarna och spåret från Hållan ner till Funäsdalssjön går bort. Det avhåller mig också från att åka 5:an från Fjällnäs. Det spåret löper i vykortsvacker natur men det börjar, och slutar, med en brant backe.
Som jag minns det är transitspåret från Bruksvallarna till Ramundberget och Klinkenspåret som utgår från Ramundberget fina spår, men det är många år sedan jag provade dem. Jag åker mest runt Tänndalen och nu ska jag presentera tre av spåren häromkring.
Vid Övre Hållan är det en fyrspårskorsning. Åt vänster i bild mot Tänndalen, åt höger mot Bruksvallarna, rakt fram upp på fjället och neråt mot Tännäs. Den andra bilden är tagen precis där jag kliver på skidspåren.
1) Dalslingan från skidstadion i Tänndalen
Dalslingan är ett relativt nytt tillskott till skidspåren. Delar av det går på gamla transitspåret mellan Tänndalen och Hamra. Det finurliga är att om man åker åt rätt håll är detta spår riktigt trevligt. Tricket är att komma till den här bron från det hållet jag gör. På andra sidan bron väntar en hyfsad uppförsbacke. Den är dock helt ok att åka uppför, däremot är den inte ett dugg rolig nerför, särskilt inte som den går i serpentinsvängar och avslutar med att man måste pricka bron. Bron ser kanske bred ut härifrån, men det gör den inte nödvändigtvis om man kommer störtande utför isiga spår från andra hållet.
Dalslingan startar vid skidstadion i Tänndalen, går på platten i ett stugområde, korsar ån, en stigning och sedan är det bara att glida tillbaka till stadion. I varje fall nästan, man ska över en bilväg också.
Kan lägga till att Dalslingan inte bör förväxlas med Strömspåret som också startar vid skidstadion. Det gjorde jag första gången Kocken började prata entusiastiskt om Dalslingan. Jag kunde inte förstå hur han kunde prata uppskattande om Strömspåret som jag åkt en gång och inte har några planer på att prova igen.
Bron som är nämnd i texten samt en vy på väg tillbaka.
2) Transitspåret från Hållan mot Tännäs
Nästa tips är ett spår som jag skrivit om tidigare under rubriken bästa Vasaloppsträningen. Det är dock inte riktigt är så roligt som det brukar då det pågår skogsavverkning. Det gör att delar av det är avstängt. Det är transpitspåret mellan Hållan och Tännäs jag pratar om. Hela sträckan är två mil men det finns en raststuga på mitten (Klyfttjärn). Jag har åkt hela en gång för många år sedan och blivit hämtad med bil. Även då pågick det skogsavverkning så jag fick gå delar av vägen med skidorna i handen. Det är dessutom rätt långt med bil till Tännäs så jag har aldrig gjort om det.
Normalt är sträckan fram och tillbaka till raststugan en favorit. Det är flackt i princip hela vägen. Den enda backen är en slakmota genom en skog av contortatallar. Åtminstone har jag alltid trott att det är contortatallar, men när jag bildgooglar blir jag osäker. De verkar vara på väg att avverkas i alla fall.
Spåret inleds med två kilometer svag nerförsbacke. Det lutar så svagt att man tror att det är platt. Det gör man ända tills man ska åt andra hållet. Det är då man upptäcker sitt misstag. Jag har pulsat fram här i mörker och snöstorm en gång. Kunde inte hålla balansen utan trillade var tionde meter. I vanligt snöfall är det ett utmärkt ställe att öva stakning och se vad magen tycker om den rörelsen.
Det här är ett område där jag brukar jaga rimfrost eftersom den ofta är extra fin här. Precis innan det öppna området står en tall som jag har fotat många gånger. Ska se om jag kan få upp ett bildspel av den någon gång.
Reservspåret följer delvis Fjällkällans milspår. Det är speciellt då det inte pistas med pistmaskin utan körs upp med skoter. Det blir därför smalare och en mer gammaldags känsla.
Fyra bilder från en kortare tur längs reservspåret. Första gången jag fixade en mil efter sjukdomen.
Edit 2019/2021: Skogsavverkningen är avklarad för denna gång och ordinarie transitspår mellan Hållan och Tännäs är öppet igen. Tillsammans med det jag beskrev som reservspåret bildar det den nya populära rundturen Lillåsslingan. Det verkar ha ersatt det gamla smala Fjällkällanspåret.
3) Transitspåret från Hållan mot Vivallen
Det känns lite som jag lurar er nu. Det här är egentligen inget favoritspår, det har mer kvalat in på grund av att det var så fint väder den dagen att jag vill ha med de här bilderna. Snarare vill jag utfärda en liten varning för det här spåret. Det är inte brant men det är ungefär 200 höjdmeter och det är segt att ta sig upp igen. Åtminstone om man har varit lite väl snål med fästvallan.
Den här vyn ner mot Funäsdalen är riktigt vacker och det är precis här man bör vända. I varje fall om man är halvt om halvt konvalescent fortfarande. Om man istället vänder sig om så har man en kilometer riktigt fint spår där man kan åka fram och tillbaka. Det gjorde jag idag. Men häromdagen brakade jag ner där och gled ner till Vivallen. Där finns det söta stugor att fotografera. Vilket jag gjorde, men jag hade en snodd framför mobilen så bilderna blev inte så bra.
Det var några bilder och lite beskrivning av några spår runt Tänndalen. Alla är möjliga att nå direkt från stugan, men eftersom konditionen inte är på topp har vi fuskat med bil på några av dem. Det går att parkera både vid Hållan och vid skidstadion. Nu är frågan: har jag lockat hit dig IA?
Tillägg 2021: Fler tips på skidspår
Notera att Nordic Ski Center håller på och byter skyltsystem så de gamla skyltarna som syns på bilderna är på väg bort. Istället för bynamn och ungefärliga avstånd får vi siffror.
Här kommer tips på nytillkomna skidspår.
- Från skidstadion i Tänndalen finns ett helt platt spår som kallas Myrslingan. Det rekommenderas som stakträning om det inte blåser.
- Blåser det är det inte fel att åka längs Tännån mellan skidstadion och Hamra. Det finns skidspår på båda sidorna av ån. Liftslingan har fördelen att det är nära faciliteter men den andra sidan är bättre spår. Läs mer om olika vägar mellan Tänndalen och Fjällnäs.
- Välj skidspår utefter väderlek (här är den stora behållningen alla fina foton).
Eller läs boken Strövtåg i Funäsfjällen för att få lite mer koll på området.
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on april 6th, 2021 at 03:38 e m