100 000 är större än 14 – mattelektion för bokmässan
Förutsättningarna för cyklister är något jag rutit till om tidigare, jag är gammal miljömupp och tycker cykling är ett fiffigt sätt ta sig fram på. Med jämna mellanrum läser jag olika programförklaringar att fler ska övertalas ställa bilen och välja cykeln, planer görs upp och pannor läggs i djupa veck.
Slösa inte fler pengar på reklamkampanjer utan sätt er på en cykel istället och kolla vad som behöver åtgärdas. (Stäng exempelvis inte av cykelbanorna på båda sidorna om Göteborgs/Mölndalsvägen samtidigt – hur tänkte ni i fredags?) En stor brist är cykelställ. Själva vinsten med att cykla jämfört med bil försvinner om cykelparkering är lika långt eller längre bort än bilparkeringar. Cykelställen ska vara precis utanför dörren till den affär, restaurang, biograf, bostad, skola eller vad det nu är man kan tänkas besöka.
I helgen var det många, 100 000, som besökte bokmässan. Hur tänkte ni på Bok & Bibliotek att att folk skulle resa dit? Ja inte med cykel i alla fall. Utanför entrén finns förvisso cykelställ. Har inte räknat dem men jag tror de har plats för ca tio cyklar. Var tiotusende besökare alltså. Så på varje cyklist niotusenniohundranittionio övriga som förutsätts resa med bil eller urspårad spårvagn?
Fast dessa cykelställ var inte bara larvigt underdimensionerade och mest för syns skull, de var dessutom förbjudna att använda. Under hela mässan stod det minst en, ibland två, (avlönade?) killar i reflexvästar och motade bort cyklister.
På baksidan, i Lisebergsbro-änden, fanns plats för 14 cyklar. Wow! 14 cykelställ för 100 000 besökare. Men de gick åtminstone att använda. Bara det att trappan ovanför användes som rökruta så när man skulle hämta cykeln efter en lång dag var cykel och cykelhjälm täckt med cigarettaska (blä, urk, fy fan!).
– Ja men lilla du, var inte så arg, vi hade ställt ut extra cykelställ vid Liseberg. (påhittat svar från Bokmässan).
– Det där, det är inte cykelställ, de är framdäcksställ. Berätta hur jag ska låsa fast cykeln (ramen) i ett framdäcksställ! Lägga den ned?
Fredag morgon skrev jag hur jag på torsdagen demonstrativt låste fast min cykel vid en stolpe mitt i Korsvägen (ber om ursäkt till alla blinda!) som en civilprotest i hopp om förändring. Både lördag och söndag morgon när jag cyklade förbi killarna i reflexväst (på väg att låsa fast cykeln under rökrutan) var jag väldigt nära att skrika åt dem ”men vad f-n gör ni kvar här, har ni inte fixat cykelställ ännu!”
Så ifall jag var otydlig så tar vi mattelektionen igen. 100 000 besökare är ett mycket mycket större tal än 14 cykelställ. Visserligen kommer inte alla 100 000 samtidigt, och många har rest från andra delar av Sverige (världen) och några är inbitna bilister. Men 1400 cykelställ, då hade vi kanske börjat närma oss ett antal som inte varit löjeväckande litet.
1400 cyklar tar plats, men de tar förbaskat mycket mindre plats än 1400 bilar så börja fixa nu, vänta inte till Göteborg 2021!
(Bilden på cyklarna är inte från min enmansdemonstration i Göteborg utan från Valbonne)
- Känner du till världens äldsta hängfärja? Biscayabron utanför Bilbao - söndag 17 november 2024
- De tre medeltida borgarna i Bellinzona är ett sevärt världsarv - lördag 16 november 2024
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
Last updated on augusti 25th, 2017 at 09:38 f m
Gillar verkligen ditt nyord: framhjulsställ. :D
För cykelställ kan man ju verkligen inte kalla dem.
Tack Eva! Jag har funderat länge på vad de ska kallas. Icke-cyklister TROR nämligen att de är cykelställ. Nu har jag kommit på det och väntar bara på att framdäcksställ införlivas i ordlistorna.
Skulle någon icke-cyklist läsa detta så kan jag förklara att det värdefullaste delen på cykeln är ramen, växlar och sådana komponenter. Däcken är en av de billigare delarna. Det är ingen större vits låsa fast framdäcket, det är snabbt att plocka av det (många cyklar säljs med snabbkoppling, två handgrepp och så är hjul och cykel separerade).